تولدت مبارک نروژ


امروز روز ملی نروژ است: 17 مه. روز استقلال، روز دمکراسی، روز قانون اساسی نروژ است. به حدی که حتی برای ما مهاجرین نروژ هم این روز معنای ویژه ای پیدا کرده است. مثل نوروز یا سیزده بدر. ما هم پابه پای نروژی ها در بعضی از عادت ها و عنعنه های مخصوص این روز شرکت می کنیم. بیرون رفتن و با دوستان یا خانواده بودن و گذراندن، کباب سوسیس خوردن و ...  بخشی از عنعنه هایی است که ما مهاجرین هم در آن شریکیم. و ما هم مثل نروژی ها مهربان و صمیمی می شویم.  و وقتی به هم می رسیم میگوییم: «تولدت مبارک»!
 
این روز برای من هم معنای خاصی داشت. ما که طفل مدرسه ای داشتیم، تمام روز در اختیار او بودیم.  باید در محل راهپیمایی محل حاضر شده، و پابه پای او در راهپیمایی 17 مه شرکت می کردیم. و پرچم نروژ را در حالیکه در هوا می چرخاندیم، می گفتیم: هیپ هیپ هورا! و دیدن او که به همراه دیگر همکلاسی هایش شادی هایش را پخش می کرد و مطمئن و آزاد نگاه ما را پشت سرش داشت، قشنگ ترین صحنه ای بود که می توان این روز را برایمان گرامی کند... بعدازظهر این روز معمولا مهمان دو تن از دوستان بودیم. یک خانواده نروژی و پرویی که دو کودک ناز و بامزه ای هم داشتند.... و خلاصه آن روز را با شادی و خوشی به پایان می بردیم.
اما حالا...
آن دختر کوچولوی ما بزرگ شده است. دیگر مدرسه نمی رود. امروز از سر کارش برایم پیام تبریک فرستاد. و برای بار چندم یادآوری کرد که در خانه تنها نمانم.
و ... آن دوستان، آن خانواده که دیگر خبری ازشان نداریم. سه سال پیش جدا شدند. و رسم و عنعنه ی بعدازظهر های این روز ما بهم خورد.
و ما ... که حالا من شده ام.... و گذشت روزگار نامروت را پشتم احساس می کنم.  
با همه،  تولدت مبارک نروژ!
ـــــــــــــــــــــــــــــ
در همین رابطه بخوانید:
برگهایی از تاریخ  نروژ

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!