تعطیلات نوروزی و تعطیلات Påske

امسال تعطیلات عید نوروز در نروژ همزمان بود با «عید پاک» یا «پوسکه Påske»! یک فرصت استثنایی برای آن دسته از «ایرانیان غربتی» که سالها مشغله های کاری مانع از این می شد تا آئین های نوروزی را مطابق دلخواه و با خیال راحت و آسوده انجام دهند.

عید و پوسکه نزدیکی هایی از لحاظ تقویمی دارند (پوسکه از 22 مارس تا 25 آوریل متغیر است). ولی جالب است بدانید که سمبل «پوسکه (عید پاک)» تخم مرغ و جوجه است. در اینجا برای استقبال از پوسکه همه چیز را با «جوجه و تخم مرغ های زرد» تزئین می کنند. این در حالی است که در سفره هفت سین نیز ما از تخم مرغ های رنگی استفاده می شود و مراسم «تخم مرغ جنگ» هم یکی از آئین های نوروزی محسوب می شود.
فرهنگ کلبه روی Hyttetur

هر ساله نروژی ها در ایام پوسکه ـ که حدود 10 روز می باشد ـ برای استفاده از آخرین روزهای زمستانی به کوهستانها و مناطق سردسیر می روند تا اوقات بیشتری را در کنار هم و خانواده در کلبه هایی که «هوتته Hytte» نامیده می شود، بگذرانند. یکی از فرهنگ های جالب نروژی ها مسافرت به این «هوتته ها» یا بقول خودشان Hyttetur است. این هوتته ها را می توان مثل کلبه های چوبی یا خانه های ییلاقی خودمان تصور کرد که در مناطق کوهستانی یا جنگلی و خوش آب و هوا قرار دارند. در نتیجه «فرهنگ کلبه روی» جزئی از فرهنگ مردم نروژ می باشد که به اسکی و تفریحات زمستانی علاقه مند هستند. بسیاری از مردم خود دارای کلبه یا ویلاهای متعدد در مناطق مختلف هستند و آنهایی هم که کلبه ندارند این امکان وجود دارد تا به هوتته های استیجاری بروند. بسیاری از نروژی ها همچنین برای آنکه از سرو صدا و لوازم و امکانات مدرن بدور باشند و از طبیعت بکر استفاده ی کامل ببرند کلبه هایشان را از امکانات برق و تلویزیون و غیره محروم می سازند. و سعی می کنند تا آنجایی که می توانند از لوازم و امکانات کاملا سنتی و قدیمی استفاده کنند.



امسال من و خانواده به اتفاق یکی از دوستان خانوادگی خود برای گذراندن تعطیلات نوروزی و دیدار از دوستان، عازم Trondheim شدیم. 9 ساعتی در راه بودیم و شلوغی جاده و مسافران توی راه برایمان تداعی کننده مسافرت های نوروزی بود. در ترونهایم مهمان رضا و همسرش ویوی بودیم. مهمانی بسیار مفصلی بود و در شب اول عید هشت خانواده دور هم جمع شدیم و به جشن و شادی پرداختیم.

La Bella اسم سگی است که با خانواده ی رضا زندگی می کند. از این جهت از او نام می برم که بدانید لابللا دوست پسری دارد بنام Pepper که آنشب نیز دعوت بود و در کنار لابللا حضور داشت. و این دو شیرین کاریهایی داشتند که مورد توجه مهمانها قرار گرفت.
در عکس، لابللا را در کنار کارت تبریکی که از دوست پسرش در کریسمس گذشته دریافت کرده، می بینید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!