گزارشی از عکس العمل نروژی ها نسبت به جنگ خونین غزه


  • اینجا غزه نیست. و آنهایی که صورتشان را پوشانده اند غریبه نیستند. اینجا قلب اسلو است.
  • اینکه عده ای نقطه توجه را از غزه به به سوی اسلو می برند، کمکی به مردم جنگ زده ی غزه نمی کند
هفته ی پیش خبرهای غزه، بیشترین انعکاس را در رسانه ها و مطبوعات نروژی داشته است. بهتر است بگویم که نروژی ها به اين تراژدی انسانی حساسیت بسیاری نشان دادند. پوشش خبری تلویزیون دولتی نروژ که وقایع را ساعت به ساعت گزارش می کرد بی سابقه بود. یکی از هفته نامه ها وضعیت را در غزه چنین تصویر می کند:
«مردم جایی برای پناه گرفتن ندارند. ماندن در خیابانها هم خطر جانی دارد. خانه ها هم از برخوردهای بمب های اسرائیلی در امان نیستند. برق شهر قطع است. مردم به غذا احتیاج دارند، و بیمارستانها پر است از زخمی ها! تعداد کشته شدگان فلسطینی به بیش از 600 نفر رسیده است. جندین هزار نفر زخمی شده اند. هفت سرباز اسرائیلی و سه شهروند عادی اسرائیلی هم در اسرائیل کشته شده اند.» (روزنامه Klar tale به نقل از سرویس مرکزی خبر نروژ)
موضع رسمی دولت نروژ
وزارت خارجه ی نروژ ضمن اختصاص دادن مبلغ 30 میلیون کرون به شهروندان جنگ زده ی عزه از همان روزهای اول این حمله را از جانب اسرائیل محکوم کرده و خواستار خروج فوری نیروهای اسرائیلی از غزه شد. وزیر خارجه نروژ Jonas Gahr Støre در این باره گفت:

ـ حمله ی نظامی بهیچ وجه راه حل این بحران نیست. باید جهت برقراری آتش بس به هر دو طرف فشار آورد. شورای امنیت و قدرتهای منطقه باید بر سر توقف حمله نظامی و ايجاد یک راه حل صلح آمیز به اجماع برسند.(سایت اینترنتی وزارت امور خارجه)

- Det finnes ingen militær løsning på denne konflikten. Det må legges press på partene for å inngå en ny våpenhvile. Sikkerhetsrådet og regionale aktører må samle seg om et entydig krav om stopp i de militære kamphandlingene og et opplegg for en varig fredsløsning, sier Støre.

تنها پزشکان نروژی که حاضر نشدند غزه را ترک کنند

دو پزشک نروژی تنها پزشکانی بودند که موفق شدند قبل از آغاز سال نو یک روز پس از حمله اسرائیل به غزه خود را به آن شهر برسانند. آنها درحالی اِین تصمصم خود را عملی ساختند که دیگر پزشکان بین المللی برای برگزاری جشن سال نو میلادی در حال خارج شدن از آن شهر بودند. این پزشکان نروژی در طی ده روز اقامت خود در این شهر در «بیمارستان شفا» به معالجه و مداوای زخمی های جنگی پرداختند. اریک فوسه Erik Fosse و مادز گیلبرت Mads Gilbert دو پزشک نروژی امروز بعد از 10 روز کار مداوم در حالیکه قیافه ی خسته و تکیده شان در تصویرهای تلویزیونی نمایان بود از غزه به مصر منتقل شدند. و جایشان را به دو پزشک دیگر نروژی دادند. اما آنچه که از آنها چهره ای بین المللی ساخت این بود که آنها علاوه بر کمک های پزشکی، نقش خبرنگاران بین المللی را نیز بازی می کردند. از آنجایی که اسرائیل به بهانه حفظ جان از ورود خبرنگاران به منطقه جنگی ممانعت به عمل می آورد، این دو پزشک بخوبی از عهده ی این کار برآمدند.
تلویزیون های نروژی، BBC , CNN, ABC و حتی الجزیره در گزارش های خبری شان از وجود این دو پزشک استفاده می کردند.

تلویزیون دولتی TV2 در تحلیل هفتگی خود پرده از استراتژی سانسور اسرائیل برای پوشش ندادن فجایع احتمالی در غزه برداشت. TV2 در این تحلیل گفت: «دو پزشک نروژی موفق شدند تا چتر سانسور خبری اسرائیل را بر هم زنند.»

تظاهرات به نفع اسرائیل در اسلو
یکی از سردبیران روزنامه های پر تیرازنروژی به نام Dagblad در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی ضمن تقبیح سیاست های جنگی اسرائیل گفت: «دیگر سیاست اسرائیل در اینجا خریدار ندارد.»(نقل به مضمون) اما روز پنج شنبه هشتم ژانویه یکی از احزاب دست راستی نروژ موفق شد تا چند صد نفری از «دوستداران اسرائیل» را در اسلو گرد هم آورده و ضمن سخنرانی، دفاع اسرائیل از شهروندان خود برای مقابله با حملات تروریستی حماس را حق آن کشور بداند. خانم سیو ینسین Siv Jensen دولت سوسیالیستی نروژ را بخاطر اینکه تنها دولت اروپایی است که «حماس» را در لیست تروریستی خود قرار نداده مورد سرزنش قرار داد.

عکس از NRKnett

اما دیری نپایید که عده ای از جوانان خشمگین «طرفداران فلسطین» ضمن شعار دادن علیه اسرائیل و آتش زدن پرچم آن کشور و پرتاپ بطری و حمله به «دوستداران اسرائیل» با پلیس درگیر شدند. سپس این اعتراض تبدیل به اغتشاش شده به خیابانهای اطراف و محوطه سفارت اسرائیل در اسلوکشیده شد و تا پاسی از شب ادامه یافت. یکی از طرفداران اسرائیل که پیرمردی بالای 60 ساله بود، بر اثر حمله ی این جوانان از ناحیه دست زخمی شد. گفتنی است که در طی این اغتشاشات خیابانی خسارات زیادی به مغازه های شهر وارد شد.


دعوت به اعتراض به جنگ

روز شنبه دهم ژانویه به دعوت بسیاری از شخصیت ها و سازمانهای ضد جنگ از جمله سازمان دیدبان حقوق بشرنروژ گردهمایی هایی برای آتش بس در نقاط مختلف نروژ برگزار شد. هزاران نفر در اسلو درمقابل مجلس قانونگذاری Stortinget این کشور جمع شده و خواستار پایان دادن به جنگ در خاور میانه شدند. Heikki Holmås یکی از اعضای حزب سوسیالیست چپ که مانند بسیاری دیگر از تظاهرکنندگان شال فلسطینی بر گردن بسته بود گفت: «ما دوستان همه کسانی هستیم که برای صلح در خاورمیانه تلاش می کنند.» او ضمن انتقاد شدید از اسرائیل پرسید: «اين که مدرسه ای متعلق به سازمان ملل بمباران شود اسمش چیست؟ »

صحنه هایی که همه را شوکه کرد

در حالیکه تظاهرات آرام و بدون مشکل در موعد مقرر به پایان رسیده بود، تنی چند از جوانان خشمگین خواستار ادامه ی آن شدند. یکی از این جوانان «خاور میانه ای تبار» خود را به پشت میکروفن رسانده و در حالیکه نروژی را با لهجه ی «عرب تبار»ها حرف می زد با اعلام ادامه ی گردهمایی خواستار حرکت جمعیت به سوی محل سفارت اسرائیل شد. این در حالی انجام گرفت که بچه هایی کم سن و سال با لباس های قرمز ـ به علامت خون ـ در صف اول راهپیمایی قرار داده شدند. ديدن چنین صحنه هایی از تلویزیون نروژی ها در شوک فرو برد.

بسیاری از روانشناسان کودک در موضع گیری بی سابقه ای چنین حرکتی را غیر قابل قبول خوانده از پدر و مادرها خواستند که کودکان را وارد جریاناتی که احتمال وجود خشونت دارد نکنند.

آنچه که باعث حیرت همه گردید ملاحظه نکردن این کودکان از سوی ماجراجویان کم سن و سالی بود که گویا بیشتر برای خودنمایی کردن آمده بودند تا اعتراض! این جوانان ماجراجو با روشن کردن ترقه و مواد آتش زا که سرو صدای فراوانی ایجاد می کند چنان موجب ترس این کودکان شدند که همه را پراکنده کردند. این کودکان در حالیکه بشدت ترسیده بودند فریاد کنان به این طرف و آن طرف می دویدند. یکی از مادران خاور میانه ای تبار در حالیکه که دست کودک خردسالش را گرفته بود و بشدت می لرزید به دوربین تلویزیون میگفت که هرگز انتظار نداشته که عده ای چنین بی فکر وارد معرکه شوند.

در نتیجه این پلیس وارد قضایا شد و این کودکان را از معرکه بیرون برد. شدت احساست جوانان چنان بود که یکی از آنها از ساختمانی بالا رفته و پرچم فلسطین را به اهتزاز در آورد. معترضان با شکستن شیشه ها و پرتاپ سنگ و چوب و مواد آتش زا خواهان حمله به سفارت اسرائیل شدند.این عمل باعث درگیری شدید بین پلیس و جوانان شد. در نتیجه ی این اغتشاشات هفت مغازه مک دونالد که گفته می شود با برنامه ریزی قبلی بوده مورد حمله قرار گرفته و خسارات فراوانی دیدند. روزنامه VG با انتشار عکس های جوانانی که با نقاب مشغول آتش زدن هستند نوشت:

«اینجا خاور میانه نیست، اینجا خیابان کارل یوهان اسلوست.»

به این فیلم توجه کنید که از تلویزین VG nett گرفته شده است:

http://atvs.vg.no/player/nyheter/20651-rakettkrik-mot-politiet.html

این درگیری های خیابانی تا نیمه های شب ادامه داشت. بسیاری از تحلیل گران آنرا با شورش های جوانان در پاریس مقایسه می کنند. پلیس 160 نفر را دستگیر کرد. که بیش از 100 نفر با پیشینه ی خاور میانه ای تبار هستند. تعداد زیادی نوجوان های 12 و 13 ساله هم در میان بازداشت شدگان دیده می شود. پلیس خسارات وارده را بیشتر از یک میلیون کرون ارزیابی می کند که معتقد است شورشگران باید آنرا بپردازند.

متاسفانه این صحنه ها اثرات بسیار منفی در میان نروژی ها بجا گذاشت. یکی از تحلیل گران گفت: «اینکه عده ای نقطه توجه را از غزه به به سوی اسلو می برند، کمکی به مردم جنگ زده ی غزه نمی کند.» بعضی ها معتقدند که برای اثبات حقانیت دست زدن به چنین حرکات خشونت آمیزو ماجراجویانه ای در مرکزاروپا، می تواند از سمپاتی مردم اروپا نسبت به فلسطینی ها کاسته و کفه ترازو را به سود اسرائیل پایین می آورد. چرا که همه تلاش می کنند تا ریشه ی خشونت را خشک کنند و اینکار با اعمال خشونت غیر ممکن است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!