آیا دروغ سیزده همون دروغ اول آوریله؟!


شاید براتون جالب باشه که بدونید فرنگی یا سیزده بدر ندارن ولی دروغ سیزده چرا! و در نروژ به اون می گن: første aprilsnarr.(دروغ اول آوریل) یعنی تو این روز «دروغ» گفتن، دیگرون رو گول زدن و به عبارت صحیح تر دس انداختن مرسوم و مجازه. خود من بیشتر از این زاویه کنجکاو شدم که بدونم آیا ارتباطی بین این دو وجود داره یا نه! مخصوصا اینکه بنظر عدد «سیزده» با مسماتر از عدد «اول» ـه!
هنوز روی تاریخچه ی این روز بحث فراوونی یه. تو انگلیس به این روز «روز احمق ها»april fool’s day می گن. و همه مجازن تا دوستا و آشنایان رو دس بندازن. ولی فرانسه یکی از کشورایی بوده که دروغ اول آوریل رو به صورت یه سنت رواج داد. در قرن پونزدهم میلادی مرسوم بود تا فرانسوی ها به وسیله ی «ماهی آوریل»donner le poisson avril یکدیگر رو دس می نداختن. به این ترتیب که بطور یواشکی با چسبوندن یه «ماهی کاغذی» بر پشت کسایی که به اصطلاح «سوژه» بودن این کار رو انجام می دادن. بد نیست بدونید که فرانسه اولین کشور اروپایی بود که آغاز سال میلادی خودش رو از اواخر مارس (مطابق با تقویم قدیمی خود که تقریبا همون اول تا چهارم فروردین ما می شه) به ماه اول ژانویه انتقال داد. اما بعدها کسانی که هنوز از تقویم قدیمی فرانسه استقاده می کردن تو اول آوریل ـ تقریبا سیزده روز رفته از سال نو قدیمی ـ آلت دست این و اون قرار گرفته، ماهی آوریل بر پشت شون چسبانده می شد که به اونا Poisson d’Avril می گفتن.
در عکس های زیر نمونه ای از کارهایی که مردم تو این روز انجام می دن رومی بینین. از کاغذ چسبوندن بر ماشین و شوخی کردن با مجسمه های شخصیت های تاریخی گرفته تا بقیه...

تو ایران اونقد که روزانه دروغ گفته می شه «دروغ سیزده» معناش رو از دست داده. ولی مسلما اگه یه روز کسی بیاد و بگه که حکومت مردان ایران تصمیم گرفته ن که از این به بعد راست بگن مسلما بزرگترین دروغ سال خواهد بود که مرغ پخته هم خندش می گیره!

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!