سرخی ات را بر ما بنما!

یکی از رفتارهای عجیب ایرانی ها همین پاس داشتن چهارشنبه سوری است! دستگاه با گذشت سی سال قادر نشده این آئین را از مردم بگیرد. جالب این است که با 70 در صد جمعیت جوان متولد بعد از انقلاب، نباید چنین آئین هایی که چیزی غیر از «قرائت رسمی و حاکم» در جامعه است، رواج پیدا کند. در حالیکه چنین نیست. هر ساله در عصر سه شنبه ها جوانها پرشور تر از گذشته آتشی بر پا کرده و از روی آن می پرند. شاید بسیاری از آنها هنوز نمی دانند چرا؟ ولی چیزی که مسلم است اینکه روز چهارشنبه سوری تبدیل شده است به روز اعتراض جوانها علیه محدودیت ها. بد نیست امسال در حالیکه جوانها به آتش پناه می برند و می گویند «زردی من از تو ـ سرخی تو از من»، کمی هم به خود نگاه کنند و از خود بپرسند: «پس کو سرخی تو؟»

چهارشنبه سوری در خارج از ایران

در خارج از ایران نیز بسیاری از خانواده های ایرانی با شور و شوق خاصی این آئین را در کنار «نوروز» بر پا می دارند. امروزه این آئین به بخشی از فعالیت های «هویت طلبانه» ایرانیان بدل شده است. گر چه نامناسب بودن تعطیلات رسمی خارج از ایران و نوروزهمواره مشکلاتی برای دید و باز دیدها بوجود می آورد ولی با این حال ایرانی ها سعی می کنند که حداقل بین «نوروز» ودیگر روزهای عادی تفاوتی قائل شوند. امسال در نروژ و بعضی از کشورها تعطیلات «عید پاک Påske» با «نوروز و چهارشنبه سوری» تقریبا یکی شده است، بنابر این ایرانی های ساکن نروژ خوشوقت هستند که می توانند این آئین را با فراست و به دلخواه خود برگزار کنند.

علت ممنوعیت آتش بازی در ایران
در ایران ظاهرا علت ممنوعیت چهارشنبه سوری پیشگیری از اتفاقاتی است که طی مراسم آتش بازی «سلامتی هموطنان را به خطر می اندازد». دو هفته مانده به این روز پروپاگاندای دستگاه شروع می کند به تبلیغ منفی و تلویزیون ها با نشان دادن دست و صورت هایی که سوخته است به مردم چنین تلقین می کنند که برپایی مراسم جزشرارت محصول دیگری ندارد. ولی مردم به کت شان نمی رود. همه می دانند که جوش دستگاه به خاطر تامین سلامتی شهروندان نیست. این روز دارد به یک روز اعتراض ملی تبدیل می شود، بنابر این چه باک که دست پاهایی هم سوخته شود! تازه اگر دستگاه راست می گوید بایست به جای ممنوع کردن امکانی فراهم می کرد تا مردم
به جای ترقه های غیر استاندارد و خطرناک، امکان تهیه ی آنرا از مراکز مطمئن داشتند.
ممنوع بودن آتش بازی در نروژ!

جالب است که بدانید در مجلس قانونگذاری نروژ قانونی در دست بررسی است که مراسم آتش بازی در تحویل سال جدید میلادی را قدغن کند. علت اینکار حمایت از حیوانات اعلام شده است! بله درست خواندید. به عقیده بسیاری لحظات آتش بازی و سر و صدای ناشی از ترقه ها باعث ترس حیوانات و مخصوصا سگ ها و گربه ها که مردم بسیار آنها را دوست می دارند می شود. سال گذشته میلادی بسیاری از سگ ها بدلیل سرو صدای ترقه ها و آتش بازی ها از خانه فراری شدند. در اخبار سراسری تلویزیون خود من شاهد صحنه هایی بودم که ماموران آتش نشانی با هلیکوپتر و دیگر تجهیزات سعی می کردند سگی را در حالیکه به غارهای اطراف یک جنگل پناه برده بود پیدا کنند.
بنابر این برای آتش بازی روز چهارشنبه سوری در کشورهای اروپایی، ایرانی ها ناگزیرند که اداره آتش نشانی محل را در جریان بگذارند.
ایرانی های مرکز نشین ـ اسلو و حومه ـ برای این مشکل راه حلی پیدا کرده اند. چندین سال است که کثیری از هم وطنان با تجمع در پارکی در اسلو این مراسم را با شور خاصی برپا می دارند.
«جای خالی ما» جای هموطنانی را که در ایران با ممنوعیت برگزاری این مراسم مواجه اند، خالی میکند و می گوید: راست راستی جایتان خالی!

عکس ها و کاریکاتورها از رسانه های اینترنتی:





نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!