Loppemarked بازار کهنه فروشان یا بیت بازاری!

Typisk norsk!
«لوپه مارکت Loppemarked» یا همان «بازار کهنه فروشان»، یکی از بازارهای سنتی نروژ است که بسیار مورد توجه و استقبال مهاجرین و از جمله ایرانی هاست. در این بازار همه می توانند اشیای مورد نیاز خود را با قیمتی بسیار نازل خریداری نمایند. در لوپه مارکت هرچه که فکرش را می کنید، پیدا می شود، از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد!
اما این بازار با معنای متداول یک «بازار» در کشور ما که هفتگی است تفاوت دارد. واژه یLoppe به معنای «کک» یا «شپش» در فارسی و «بیت» در ترکی ترجمه شده است. و اگر بخواهیم آنرا تحت الفظی معنی کنیم می شود«بازار شپش» ها! که البته معنی خاصی برای ما نمی دهد. شاید «اشیای شپشو» دلالت بر کهنگی و ا زکار افتادگی دارد. بسیاری از ایرانی ها به لوپه مارکت همان «تاناکورا» می گویند. اما «فرهنگ تاناکورایی» در اینجا معنی ندارد. اما در ترکی خودمان اصطلاح «بیت بازاری» Bitbazarı کاربرد دارد که تقریبا همین معنی لوپه مارکت می شود.
لوپه مارکت بر خلاف بازارهای هفتگی فقط دوبار در سال ـ به فاصله 6 ماه از هم ـ و هر بار در دو روز ـ روزهای شنبه و یکشنبه ـ تشکیل می شود و محل برگزاری آن مدارس محل است. از این رو هنگام باز شدن با استقبال قابل توجه ای روبرو می شود. فرق دیگر لوپه مارکت با بازارهای ما این است که بهره ی حاصل از فروش بازار به جیب اشخاص نمی رود، و برگزار کنندگان بابت اجناس و عرضه ی آن پول نمی پردازند. به عبارتی این اجناس با مشارکت خود مردم تهیه و به خود آنها نیز فروخته می شود. مردم بعد از آنکه از طریق روزنامه های محلی یا اعلاناتی که در صندوق های پست منزل دریافت می کنند از زمان دقیق تشکیل بازار آگاه می شوند، شروع به بسته بندی لوازم و اجناس مندرس و یا غیر ضرور خود کرده، شب قبل از «روز بازار» آنها را به مدارس یعنی محل بازار برده تحویل مسئولین می دهند تا در معرض فروش قرار گیرد.
در عکس می بینید که مردم اجناسی را که نمی خواهند تحویل مدارس می دهند تا در معرض فروش قرار گیرد. مسئولین لوپه مارکت هم این لوازم را براساس نوع آنها طبقه بندی کرده و در کلاس یا ـ بخش های ـ مربوط تقسیم می کنند تا آماده فروش شود.
حاصل در آمد بازار لوپه
من قبلا راجع به نقش تشکل های مردمی در نروژ سخن گفته ام. همچنین گفته ام که بسیاری از کارها با مشارکت داوطلبانه ی مردم که به آن دوگناد Dugnad می گویند انجام می گیرد. یکی از تشکل هایی که گردانندگی این بازارها را به عهده دارد «گروه موزیک رژه» یا Musikkorpsاست. اعضای گروه موزیک به اتفاق خانواده های خود گردانندگی این بازارها را بصورت دوگناد انجام می دهند. بنابر این در آمد حاصل از بازار هم به خود گروه موزیک رژه تعلق می گیرد. این گروه با در آمد حاصله لوازم موسیقی جدید خریده و یا آنرا صرف هزینه های گروه می کند. لازم به یاد آوری است که هر محلی در کمون گروه موزیک رژه ی مخصوص خود را دارد که در جشن ها و گرامیداشت های روزهای ملی و اعیاد آنها بطور رایگان موزیک می نوازند.
لوپه مارکت پاتوق خارجی ها و کم در آمد ها!
بسیاری از مهاجرین امکان خرید اجناس مورد نیاز خود با قیمت های بالا را از بازارها و مارکت های معمولی ندارند، بنابر این لوپه مارکت امکانی است برای همه که آنها را با قیمت بسیار نازل تهیه نمایند.خارجی ها یکی از مشتری های پر و پا قرص لوپپه مارکت هستند. اینجا شاید یکی از نادرترین مکان ها در نروژباشد که شما اجازه دارید چانه بزنید! و خارجی ها که اکثرا عاشق چانه زدن هستند، آزادانه بدون آنکه کسی مزاحم آنها شود اینکار را انجام می دهند.
لوپپه مارکت محلی سوسیال و همگانی است. فروشنده ها و مردم آنجا خونگرم و صمیمی تر بنظر می آیند و حال و هوای آن حال و هوای بازارهای خودمان را دارد. گاها دوستان و آشنایانی را در آنجا ملاقات می کنی که مدتها از آنها بیخبر بوده ای.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!