23 آوریل روز جهانی کتاب گرامی باد


امروز وقتی برای قرض کردن کتاب به کتابخانه رفتم مسئول کتابخانه که مرا می شناخت از من پرسید آیا می دانم که امروز روز جهانی کتاب است، و من خجالت کشیدم! با خود فکر کردم که چرا باید چنین روزی فراموش شود! سپس فکر کردم که چرا باید چنین روزی فراموش نشود! به هر حال ملتی مثل ما که «روز پاسدار» یا «روز بسیج» دارد، روز کتاب دیگر چه صیغه ای می تواند باشد!
بعد نگاه کردم به تاریخ ما. کتاب در کشور ما هم تاریخچه ی پر دردسری دارد. تاریخ کتاب سوزانی ما زبانزد است. و یک سری هم که همیشه شاکی اند. این وحشی گری ها را به «تازی ها» نسبت می دهند. اما پرسشی که هنوز بر جا مانده است این که اگر این کتاب ها نمی سوختند ما الان کتابخوان تر بودیم؟
من در مرکز کشور نروژ جایی که در یک کمپ پناهندگی بودم، 500 نفر جمعیت داشت. اما کتابخانه ی شهر بسیار بزرگ و مجهز بود. وقتی از تع
داد کتاب ها پرسیدم، پاسخ گرفتم 16 هزار تا. یعنی به ازای هر نفر 32 جلد کتاب بود. در همان کتابخانه تقاضای کتابهای ایرانی کردیم. حتی آبونمان روزنامه کیهان لندن شدیم. یادم می آید که از خانواده های ایرانی خواهش می کردم تا سری به کتابخانه زده و کتابهای ایرانی را قرض کنند. ولی پس از مدتی قفسه ی کتاب های ایرانی تعطیل شد. وقتی از کتابدار پرسیدم گفت که متاسفانه استقبال از کتابهای ایرانی کم بود مجبور شدیم که آنها را به کتابخانه ی مرکزی پس بفرستیم.
جایی خواندم که ایرانی ها 3 دقیقه در سال کتاب می خوانند. بنابر این زیاد هم جای تعجب نبود که قفسه ی ایرانی تعطیل شود. در اینجا هیچ تازی ای هم در کار نبود. فقط آنچه که بود بی ذوقی و بی علاقه گی ایرانی ها برای خواندن بود!

بله، امروز روز کتاب است. و بینش از 100 کشور این روز را گرامی می دارند. تاریخچه ی گرامیداشت این روز از یک سنت قدیمی از بارسلون سرچشمه می گیرد که در آن مردم هر سال در چنین روزی تمام شهر را با عکس و طرح کتاب پر می کردند. و در سال 1995 یونیسف تصمیم گرفت تا این روز را روز جهانی کتاب اعلام کند. نروژ از سال 1997 این روز را جشن می گیرد. ناشرها، کتابخانه ها و مدارس این جشن ها را ترتیب می دهند. در واقع این روز روز گرامیداشت آزادی بیان و رهایی نویسندگان جهان از بند سانسور است. بنابر این جا دارد که در اینجا یاد نویسندگان قربانی «کانون نویسندگان ایران» و دیگرانی که در راه آزادی بیان جانشان را نثار کردند، گرامی داشته این روز را روز آنها نیز بدانیم.

فاکت:
دو سال پیش در یک نظر سنجی ده کتاب زیر بعنوان پر خواننده ترین کتابها در این روز معرفی شد:
1- غرور و تعصب - جين آستون - 20 %2- ارباب حلقه ها - جي.آر.آر.تالكين - 17 %3- جين اير - شارلوت برانت - 14 %4- هري پاتر - جي.كي.رولينگ - 12 %5- كشتن يك مرغ مقلد - هارپر لي - 5/9 %6- انجيل - 9 %7- ارتفاعات غرّان - اميلي برانت - 5/8 %8- 1984 - جرج اورول - 6 %9- خصوصيات سياهش - فيليپ پلمن - 6 %10- آرزوهاي بزرگ - چارلز ديكنز - 5/5 %در این رابطه می توانید گزارشی را از رادیو فردا بخوانید:

:Bilde av :Sverre F. Isaksen

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!