آغاز سال تحصیلی در نروژ

هجدهم اوت روز شروع مدارس در نروژ است. و دانش آموزان بعد از تعطیلی دو ماهه تابستانی خود را آماده می کنند که در کلاس های درس حاضر شوند.
برای کلاس اولی ها این روز روز ویژه ای است. دلهره ی روز اول مدرسه را بسیاری از ماها هنوز در خاطر داریم. از این رو در این کشور مراسم خاصی توسط مدیریت مدرسه اجرا می شود تا این دانش آموزان تجربه خوبی را از روز اول تحصیلی شان کسب کنند. و به اصطلاح خودمانی «ترس» شان بریزد.
این مراسم را می توان «استقبال از کلاس اولی ها» نامید. طی این مراسم تمام دانش آموزان کلاس های دیگر ـ از پایه ی دوم تا هفتم ـ در محوطه مدرسه جمع می شوند. هر کدام از آنها با دست داشتن پرچم دورتا دور محوطه را فرا می گیرند. معلم ها، مربی ها و معاون های کلاس های مربوطه نیز به همراه شاگردان خود حضور دارند و بر آنها نظارت می کنند. علاوه بر کارکنان مدارس، اولیای کلاس اولی ها نیز حضور دارند تا اولا این روز مهم را در کنار فرزندان خود بوده و ثانیا موجب دلگرمی آنها شوند.
در این لحظه مدیر مدرسه از روی لیست یک به یک نام دانش آموزان جدید کلاس اولی را خوانده، شخصا به استقبال رفته و به گرمی به آنها خوش آمد می گوید. سپس معلم مربوطه را به شاگرد معرفی می کند. معلم با روی باز شاگرد جدید خود را به آغوش گرفته و او را به گروه خود می پذیرد. سپس منتظر بقیه می مانند تا نامشان از روی لیست خوانده و به گروه کلاس اولی ها ملحق شوند. بعد از آنکه گروه کامل گردید معلم مربوطه شاگردان را به صورت صف در حالیکه در محوطه مدرسه سان می بینند به کلاس درس هدایت می کند. اولیای مربوطه نیز که در این مراسم معارفه حضور دارند به دنبال فرزندان خود به کلاس های درس می روند. آنها ساعت اول کلاس را در کنار فرزندان خود می گذرانند. معلم به همه دانش آموزان خوش آمد گفته، خود را معرفی می کند. جلسه معارفه به شاگردان این فرصت را می دهد تا با محیط کلاس، معلم و دیگر شاگردان آشنا آشنا شوند. سپس معلم اندکی درمورد سال تحصیلی و برنامه های مدرسه و وظایف ها و مسئولیت ها حرف می زند.
نظام آموزشی نروژ

حق آموزش در نروژ برای همه ی کودکان تا پایه دهم اجباری است. به عبارتی همه کودکان باید ده سال از مزایای تحصیل در مدارس برخوردار باشند. این شامل کودکان از 6 سال تا 16 سال را می شود. این قوانین از سال 1969 در نروژ برقرار است. و مسئولیت هماهنگی و اجرای این کار با شهرداری ها یا kommune است.
کودکان از 6 سالگی وارد مدارس می شوند. و سه دوره مدرسه را پشت سر می گذارند تا دیپلم بگیرند.
دوره ابتدایی Barneskole
دوره راهنمایی Ungdomskole
دوره دبیرستان Videregående skole

دوره ابتدایی در این کشور 7 سال است. (از کلاس 1 ـ 7) و شامل دو مرحله کلاسی می شود:
مرحله کلاس های ابتدایی småskoletrinnetکه شامل کلاس از 1 ـ 4 می شود.
مرحله میانی Mellomtrinnet که شامل کلاس های از 5 ـ 7 می شود.

دوره راهنمایی نیز بعد از دوره ابتدایی آغاز می شود که سه سال است. 8 ـ 10 به این دو دوره Grunnskole یا «مدرسه پایه » می گویند که ده سال بوده و اجباری است. بنابر این در نروژ تقریبا همه ی افراد مدرسه پایه را گذرانده اند.
دوره ی دبیرستان در نروژ هم یک دوره ی سه ساله است. 11 ـ 13. بنابر این در نروژ دانش آموزان 13 سال درس می خوانند تا دیپلم که در اینجا به آن Vitnemål می گویند بگیرند.
لازم به یاد آوری است که تمام امکانات آموزشی از قبیل کتاب، دفتر و لوازم تحریر کاملا مجانی است و از طرف مدرسه در اختیار دانش آموز قرار می گیرد.
Bilde: Midtbygda skole i Røyken kommune

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!