انتخابات مجلس نروژ یا Stortingsvalget

فردا روز انتخابات مجلس در نروژ است. به زبان نروژی می گویند Stortingsvalget.
Stortinget یا مجلس قانونگداری نروژ از 169 نماینده تشکیل می شود که از 19 استان این کشور انتخاب می شوند. حق انتخاب در نروژ یکی از حقوق شهروندی در این کشور به حساب می آید. استفاده از این حق به منزله ی این است که شما به عنوان جزئی از کل جامعه تصمیم می گیرید که چه کسانی سکان سیاست جامعه ی نروژ را ظرف چهار سال آینده در دست خود گیرند. «اگر تو از این حق استفاده نکنی، اجازه می دهی که دیگران برای تو تصمیم بگیرند» یکی از جملاتی است که در دعوت نامه هایی که برای شهروندان فرستاده می شود نوشته شده است. از این روی مهم است که همه در این انتخابات شرکت کنند تا امکان حضور نیروهای که منافع آنان را تامین می کنند را تضمین نمایند و اجازه ندهد دیگران برای آنها تصمیم بگیرند.
حضور گسترده تر شرکت کنندگان در انتخابات پروسه دمکراتیزاسیون را بیشتر تضمین می کند. لازمه چنین گستردگی ای حضور گروههای مهاجر اقلیت نیز هست. در سال 2005 حضور رای دهندگان مهاجر تبار پر رنگ بود. امید است که اینبار نیز خارجی های نروژی با شرکت و رای دادن به احزابی که می تواند منافع آنها را در قانونگذاری ها حفظ کرده بیشتر باشد. چرا که در غیر اینصورت احزاب ضد خارجی که بسیار هم نیرومند هستند به قدرت خواهند رسید و چهار سال سیاست هایی را پیش خواهند برد که اگر به زیان مهاجرین نباشد هیچ استفاده ای برای آنها نخواهد داشت.
احزابی که در صحنه هستند

ما در نروژ 8 حزب عمده داریم که در این انتخابات رقابت می کنند:
Rødt یا حزب سرخ که حزب بسیار کوچکی است و از ایده های کمونیستی تبعیت می کند. یکی از خواسته های این حزب این است که شرکت های خصوصی مثل telenor دولتی شود. این حزب تامین مسکن برای بی بضاعتان را از شهرداری ها انتظار دارد. همچنین حزب اصرار دارد که بیکارها باید از صندوق پول حقوق روزانه دریافت کنند. نام رهبر این حزب Torstein Dahle است.

SV یا حزب سوسیالیست چپ که ایده های سوسیالیستی رادیکال را در کشور نمایندگی می کند خواهان مدارسی است که امکانات مساوی در اختیار همه قرار می دهد. رهبر این حزب خانم بسیار فعالی است به نام کریستین هالورسون.

AP یا حزب کارگر نروژ که قدرت فعلی کشور را در دست دارد یکی از احزاب بزرگ سوسیالیست است. رهبر حزب یئنس استولتنبرگJens Storltenberg یکی از چهرهای شناخته شده و محبوب است . این حزب کاربرای همه را شعار خود قرار داده است. حزب مخالف تبعیض می باشد و معتقد است که باید همه از حقوق مساوی برخوردار باشند.

Senterpartiet یا حزب مرکز که منافع کشاورزان را مد نظر دارد. رهبر این حزب خانم Liv Signe Navarsete. چهار حزب دیگر هم به این قرار هستند: حزب مردم مسیحیKristelige Folkeparti ،حزب چپ Venstre، حزب راستHøyre و حزب پیشگام Frp

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!