احزاب سرخ ـ سبز برنده ی انتخابات مجلس در نروژ

هفته پیش یکشنبه و دوشنبه انتخابات مجلس در نروژ به خوبی و خوشی برگزار شد. ساعت 5و1 شب همان روز، یا به عبارتی اولین ساعات روز سه شنبه معلوم شد که برنده ی انتخابات کیست. همه ی اینها به وسیله تکنولوژی پیشرفته و اجرای سیستماتیک روندی که ما به آن دمکراسی می گوییم، انجام شد. رهبران هفت حزب عمده در صحنه تلویزیون ظاهرشدند و به آقای Jens Stoltenberg از حزب کارگر یا Arbeiderpartiet که برنده ی اصلی این انتخابات بود تبریک گفتند. یکی از رقبای سرسخت این آقا، خانم Siv Jensen که رهبر حزب دست راستی و ضد خارجی است گفت: «ما می رویم تا خود را برای انتخابات سال 2013 آماده کنیم.» به همین سادگی. عکس پایین: برندگان این انتخابات، به یکدیگر تبریک می گویند.

به این ترتیب حزب کارگر Arberiderpartiet با ائتلاف حزب سوسیالیست چپ SV و حزب دیگری به نام Senterpartiet اکثریت کرسی مجلس را برای چهار سال آینده به دست آوردند. به این احزاب احزاب سرخ ـ سبز Rød-grønne partiene گفته می شود که جمعا 86 کرسی (از 169 کرسی مجلس) را در اختیار گرفته اند. در حالیکه احزاب رقیب یعنی Frp یا Fremskrittspartiet حزب رفاه، Kristelig Folkeparti یا حزب مردم مسیحی و Venstre یا حزب چپ که به آنها احزاب borgerlig یا احزاب شهروندی یا احزاب غیر سوسیالیست می گویند 83 کرسی مجلس را در اختیار گرفتند. یعنی تنها با اختلاف 3 کرسی در مجلس از رقبای خود باختند. نگاهی کنید به موقعیت احزاب سرخ ـ سبز یا سوسیالیست و احزاب آبی یا غیر سوسیالیست و احزاب شهروندی در صندلی های مجلس:
این به این معنی است که احزاب سرخ ـ سبز که در چهار سال گذشته دولت را در دست داشتند می توانند دولت جدید را برای بار دوم تشکیل دهند. در نروژ این نمایندگان مجلس هستند که در صورت احراز اکثریت در مجلس می توانند دولت جدید را تشکیل دهند. اگر چنانچه حزبی قادر نگردد به تنهایی اکثریت قاطع را در مجلس داشته باشد ناگزیر از ائتلاف با دیگر احزاب در مجلس است. به این ترتیب یک دولت ائتلافی تشکیل می شود. دولت فعلی نروژ که نخست وزیر آن Jens Stoltenberg از حزب کارگر می باشد یک دولت ائتلافی است.
ترکیب افراد کابینه بستگی به درصد نمایندگان احزاب در مجلس یا در ائتلاف دارد.هر چقدر حزبی بیشتر رای آورده باشد نقش بیشتری در کابینه داشته و وزرای بیشتری معرفی خواهد کرد. AP در این انتخابات 4و35 درصد آرا را از آن خود کرد و حزب چپ سوسیالیست و حزب مرکز که هر کدام 2و6 درصد آرا را به خود اختصاص داده اند. بر این اساس آقای Jens Stoltenberg رهبر AP همچنان نخست وزیر یا رئیس دولت باقی مانده و وظیفه ی تشکیل کابینه دولت جدید را برای دومین بار متوالی به عهده می گیرد.
نگاهی کنید به آمار درصدی احزاب شرکت کننده در انتخابات مجلس و موقعیت آنها در برابر یکدیگر:
ارقام بالای هر یک از ستون ها نشانده دهنده ی این است که کدامیک از احزاب طرفدارانشان را نسبت به چهار سال پیش از دست داده و کدامیک از رشد نسبی برخوردار بوده اند. مثلا وقتی به ستون حزب چپ یا Venstr نگاه می کنید بالای ستون نوشته شده است %2,0 - یعنی که این حزب 2% از طرفدارانش را نسبت به دوره ی قبل از دست داده است. بنابراین حزب چپ یکی از بازندگان بزرگ این انتخابات بوده که فقط دو کرسی مجلس را از آن خود کرد. حتی رهبر حزب چپ خود قادر نشد به مجلس راه یابد. او طی نطقی این «شکست» حزب را به گردن خود گرفت و در علت آن گفت که طرفداران حزب چپ از ترس ائتلاف احتمالی ما با حزب دست راستی Frp به رقبای ما پیوستند تا احتمال پیروزی احزاب دست راستی را پایین بیاورند. با این حال او خبر داد که بزودی از رهبری حزب چپ کناره می کشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عکس ها و نمودارها از TV2

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!