بدون دخترم هرگز حکایتی دردناک

پریشب شبکه N تلویزیون نروژ، فیلم «بدون دخترم هرگز» را پخش کرد. من شخصا بسیار در باره ی این فیلم جنجالی شنیده بودم. حتی خیلی سالها پیش در ایران تلویزیون جمهوری اسلامی مصاحبه ای را با آقای محمودی ـ که باید شوهر خانم بتی محمودی نویسنده این کتاب باشد ـ ترتیب داده بود که در آن این آقا به انکار همه ی آن اتهاماتی که زده شده بود پرداخت. آن موقع ما خود فیلم یا کتاب را ندیده ونخوانده بودیم، بنابر این قضاوت ما می توانست بر اساس داده هایی باشد که تلویزیون جمهوری اسلامی آنرا پخش کرده بود. و شاید تا آن موقع ما هنوز شناخت زیادی از این «رسانه ی ملی جمهوری اسلامی» نداشتیم. یکی از مطبوعات اینترنتی نوشته است: جنجال بتي محمودي عليه همسرش و فرهنگ ايران در سال 1984 ميلادي بعد از چاپ كتاب او، تبديل به فيلم سينمايي نيز شد كه با واكنش بسياري از ايرانيان در كشورهاي غربي و همچنين داخل كشور روبه رو شد. (بهتر است موضوع داستان فیلم را از ویکی پدیا دنبال کنید:)

برای من کاملا روشن است که ایرانیان آنروز نه بر اساس تحلیل فیلم و موضوع داستان بلکه از روی «حس و عرق ملی» به نقد و جنجال علیه فیلم پرداخته بودند. فیلم بدون دخترم هرگز از همان اول با تماشاگر ارتباط خوبی برقرار و مثل بسیاری از فیلم های آمریکایی خیلی زود تماشاگر را با نگرانی های «بتی» شریک می کند. «فضای ایران» آن زمان که توام با رعب و وحشت است بسیار عالی ترسیم شده است. و تنها تعصب می تواند دلیل این باشد که ما آن صحنه ها ی «چادر اجباری» « ظاهری خشن داشتن» و از این قبیل صحنه ها را غیر واقعی بدانیم. خود من که به اتفاق مهمانانی به تماشای فیلم نشسته بودم، ناگهان متوجه می شویم که حس تنفر عجیبی نسبت به «محمودی» و خانواده ی او در خود احساس می کنم. همه ی ما طرفدار بتی بودیم که خیلی زود خود را از جهنم ایران اسلامی خلاص کند.
*
بنابر این چنین حسی می تواند دیگران را نیز به این فضا ببرد. دقیقه ای از پایان فیلم نگذشته بود که در فیس بوک دوستان نروژی به نظر دادن مشغول شدند. گویا وحشت زیستن در ایران به آنها هم منتقل شده بود.
از نظر من گرچه در بعضی از صحنه های فیلم کمی «اغراق» شده، ولی در کل نمی توان به واقعیت های موجود در آن بی توجه بود. در فیلم همه ی ایرانی ها ی دور و بر بتی آدمهایی هستند «دروغگو» و «مسلمان افراطی» شاید همانطور که گفتم نگاه ایدئولوژیک ما به کشور خود در آن روزگار و امریکا را شیطان بزرگ دیدن می تواند دلیلی برای اعتراض های ما باشد، اما اکنون بعد از سالها از ساخته شدن فیلم باید بگویم این فیلم اولین سفیری بود که چهره ی حاکمیت و فضای ایران ایدئولوژیک را به جهانیان نشان داد. مثل فیلم هایی چون گولاک که کمونیسم موجود در شوروی سابق را به تصویر کشیده بود.


نظرات

  1. مختار جان دیگه این حرفها کهنه شده خود دولت نروژ که دم از دموکراسی میزنه چه جنایتی بالاتر از اینکه زن حامله ایرانی رو دیپورت میکنه؟ چه جنایتی بالا تر از اینکه من رو 4 شبانه روز در زندان چه عرض کنم د ر یک تک سلولی 4 شبانه روز بدون غذا نکه داشت و بعد از دو سال دیپورت کرد در حالکه خود روز نامه های اون موقع عکس منو چاپ کردن و دولت نروژ رو زیر سوال بردن به نظرم اگه تحقیق کنی این فیلم ضد ایرانی برای کوچک کردن من و تو ساخته شده در حالیکه ما پیشینه تمدن هفت هزار ساله داریم و منشور کوروش گواه اون هست اون وقت سرویسهای جاسوسی نظیر سیا و موساد برای بی آبرو کردن مردم ایران این فیلم رو میسازن
    در جاییکه در اتریش یک مرد به دخترش تجاوز میکنه و چند بچه دنیا میاوره میشه یک کشور متمدن در حالکه در لب دریا های نروژ زن و مرد لخت مادر زاد میشن و دور ساحل دور میزنن میشه تمدن در حالیکه در ملا عام در دیسکو ها دختران رو مست میکنن و با ناهنجاری با اونها لاس میزنن میشه تمدن ولی اکه ما در ایران ماهواره به فضا بفرستیم و تاسیسات اتمی داشته باشیم فوری میشیم عقب افتاده و فیلم بتی محمودی رو نمایش میدن!!مختار جان اگه تو زندانه و خیابونهای آمریکا به سیاهپوستها توهین بشه اشکالی نداره و اگه تو نروژیک نروژی جنایت کنه ایرادی نداره ولی اگه یک ایرانی کاری بکنه پیراهن عثمان میشه!
    مختار جان به خاطر وجدانت هم که شده در مورد مطالبت بیشتر تحقیق و فکر کن تا اینگونه فرهنگ ما به صخره گرفته نشه
    یاشاسین مختار

    پاسخحذف
  2. از اول تا آخرش دروغ بود.همه هم می دانند.

    پاسخحذف
  3. be nazare man ham ye jahaee zyaderavi shode bood vali kheyli chyzhash vagheyat dasht . ma nabayad ba tasob be eyn film nega konim .

    پاسخحذف
  4. ین فیلم از اولش دروغ بودوداستان ساختگی است.البته دکتر محمودی وجود داشت حتی تا آخرین لحظه قبل از مرگ هم سعی کرد دخترش را ببیند.اما آن بتی محمودی یک زن دروغگو و زشت است (هیچ شباهتی به سالی فیلد ندارد)و این کتاب را کسی دیگر نوشته به اسم این زن خبیث.به خاطر همین اصلأ این زنک مطرح نشد و صفحه روزگار محو.ما ایرانی ها خودمان موضوع را بزرگ کردیم ،که ای و... ای همچین و همچون.در حال حاضر صدها زن در خود امریکا همین وضعیت را دارند.در حال حاضر یک زن نروژی با دو بچه در تگزاس نه اجازه خروج دارد نه اجازه کار چون شوهر آمریکایی او میخواهد بچه ها را بگیرد !!!!!!ما خودمان شلوغ میکنیم،مثل فیلم ۳۰۰ همه گفتن آشغال ترین فیلمی بود که میشد ساخت حتی خود یونانی ها اما ما ایرانی ها الکی شلوغ کردیم و امضا جمع کردیم و باعث پر فروش شدن فیلم شدیم.باید کمی فکر کنیم و تحلیل کنیم صبر کنیم و نتیجه را ببینیم.

    پاسخحذف
  5. این زنیکه بتی محمودی کثافت اندازه یک فیله که در فیلم اون سالی فیلد احمق را جایش گذاشتند و این دکتر محمودی هم هیکلن از من کوچکتر که تو فیلم اون مرتیکه نره خر نقشش را بازی میکرد
    این فیلم سراسر دروغ و نیرنگ بود که برای گروگانگیری درست کردند که چهره ایرانیها را خراب کنند. در دهاتهای ایران هم دیگر برنج را با سوسک نمیپزند چه برسد به خانواده شهری.

    پاسخحذف
  6. 1ـ رضای عزیز
    همانطور که می بینی نظرات مختلفی در رابطه با پست من عنوان شده است. این جال خوشحالی است. ولی خودت این نظرات را بدقت بخوان. اکثر نظرات از اندکی «تامل» رنج می برند.
    بحث من فیلم یا کتاب بدون دخترم هرگز نیست، بحث بر سر چگونگی برخورد ما با «مقوله» ایست که مثلا در انتقاد از ما گفته شده است.
    بگذار با نظر تو شروع کنم. تو می گویی « دیگه این حرفها کهنه شده است.» من نمی فهمم چه چیزی کهنه شده است. اگر تعصب را کنار بگذاریم اتفاقا تازه ملت ایران به اینجا رسیده است که آن چه در این کتاب و فیلم «ادعا» می شود درست است. «تحقیر زنان» «نابرابری زنان» که فیلم بر آن بنا شده کجایش دروغ است و کجایش کهنه شده است؟

    پاسخحذف
  7. 2ـ ما نمی توانیم هر چه را که ما و فرهنگ ما را نقد می کند «ضد ایرانی» بنامیم. اینگونه به قضایا نگاه کردن دیالوگ را از بین می برد. و ما می شویم همانی که الان هستیم. این نگاه یا مریضی همان مریضی احمدی نژادی نگاه کردن است.
    آنچه که بر تو رفته چیز دیگری است و باید در جایش مورد بررسی قرار دادو آنچه که در فیلم و کتاب آمده چیز دیگری است. اینجا صحبت یک فیلم است. برای بررسی فیلم « نقد فیلم» لازم است نه ادعا و فحش و از این حرفها...
    ملاحظه کن: «این زنیکه» «بتی محمودی کثافت» «سالی فیلد احمق» و ... «این فیلم دروغ است» خب من منتظرم که شاید خواننده ی عزیز می خواهد مرا متوجه نکته ای کند که شاید من سهو کرده ام... اما خبری نیست. فقط ادعاست: «برای گروگان گیری بوده» نمی دانم آسمان و ریسمان!
    امیدوارم به راه راست یعنی همان اول فکر کردن و بعد حرف زدن هدایت شویم...

    پاسخحذف
  8. آفرین !!!

    پاسخحذف
  9. چرا نمیخواین قبول کنید که واقعی بوده؟
    الانش هم تو ایران این طوریه.
    درست ما تمدن داشتیم ولی الان مهمه نه گذشته.

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!