You tubeیکی از «عجایب هشتگانه» ی جهان امروز!

در یکی از «آگهی های بازرگانی» که به سفارش یکی از غول های سرمایه کشور نروژ یعنی موسسه مخابرات این کشور Telenor ساخته شده، بچه مدرسه ای مشاهده می شود که انشایی را در کلاس قرائت می کند. موضوع انشاء این کودک «آینده» است و او از مشخصات «تلفن موبایل» صحبت می کند که برای بقیه عجیب و حتی خنده دار می آید. از آنجایی که فضای مدرسه و ترتیب لباس پوشیدن محصل ها و مدیرو بقیه افراد در این آگهی از زمانی حکایت می کند ـ حدود 50 یا 60 سال پیش ـ که وجود چنین چیزی از محالات بوده، در نتیجه تردید همگان برانگیخته می شود که شاید این بچه دیوانه شده است!
در حالیکه صدای گوینده یعنی محصل انشا خوان در سرتاسراین کلیپ به گوش می رسد که: «ما با دستگاههای کوچک تلفن قادر خواهیم بود خبرها را در مونیتور کوچکش مشاهده کنیم و و یا حتی مسابقات فوتبال را بطور مستقیم با آن تماشا کنیم و ... »، صحنه های فیلم عوض می شود و انشاء بعد از کلاس، نزد مدیر مدرسه و سپس پدر و مادر و در آخر روانشناس خوانده می شود...
و گریه مادر که نشان از درماندگی او دردیوانگی فرزند دلبند خود است!



منظور از این آگهی این است که نشان دهد چطور چنین چیزی بالاخره امروز به توسط یک شرکت مخابراتی محقق شده است. اما پیشرفت تکنولوژی سرعتش از این هم فراتر رفته است. اگر فقط پنج سال پیش کسی هم از پدیده ای به نام You tube حرف به میان می آورد، بی شک همان سرنوشت بالا در انتظار او بود و حتما همه می گفتند که طرف «عقلش خلاصی دارد»!
اما چنین چیزی نیز ممکن شده است! و امروز نتیجه اش را می بینیم. کافی است به صفحه ی یوتوب بروید و در مورد هر چه که می خواهید «سرچ» کنید، تا ببینید چه خبر است!! علاوه بر این می توانید از هر چه که دلتان می خواهد عکس گرفته یا فیلمبرداری کنید و سپس با اشاره ی چند دکمه و در عرض چند ثانیه، آنرا در معرض دید جهانیان قرار دهید!

اینها پدیده هایی است که نمی توان آنرا انکاریا نفی کرد. از این جهت است که می گویند جهان هر روز کوچک تر و کوچک تر می شود و جا برای دیکتاتورها تنگتر و تنگتر! چرا که سیستمهای سیاسی توتالیتر و خود کامه ، که برای خود مقامی ویژه قائلند از خفه کردن چنین صفحه های الکترونیکی عاجزند. You tube دارد با نفوذ به دروازه های خصوصی «همه»، همه ی تابو ها را در هم می شکند! حاکمان توتالیتر که استمرار وجودشان در بی خبر گذاشتن مردم است با وجود چنین سیستم هایی جز عقب نشینی چاره ی دیگری ندارند.
همین امروز دانشجویان و فعالین ایرانی با عکس گرفتن و فیلمبرداری از اعتراضات و وقایعی که در ایران جریان دارد و قرار دادن آن در صفحه هات You tube، تاثیری را در بیداری جهانیان می گذارند که باور کردنی نیست. شما با نوشتن کلمه ای و جستجویش در یوتوب می توانید ابتکار عمل را از دست رژیم های توتالیتر و خود کامه که می خواهند مردم را تحمیق کنند، بگیرید. همین الان چیزهایی در یوتوب یافت می شود که هرگز توسط خبرگزاری های وابسته به رژیم ایران پخش نمی شده است. و جالب است بدانید که ایرانیان یکی از پرببننده ترین های You tube هستند. بنابر این باید خوشحال بود که امروز این «نعمت بشر دادی» بداد ما رسیده است و باید ازآن چنان بهره برد که زمینه ای برای لرزش پایه های دیکتاتوری مذهبی در ایران بشود!

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!