آذربایجان با دو چهره!





به خاطر می آورم همین پارسال که آذربایجان اول این مسابقات شد، با خود گفتم مگر آذربایجان قادر به فراهم کردن چنین امکاناتی برای این مسابقه ی مهم است؟ چرا که دو سال پیش هم 2010 که نروژ میزبان این مسابقه بود، از همان روز اول بجث در مجلس و بین مردم در گرفت. اینکه چطور و کجا باید چنین سالنی را فراهم آورند؟ 

در ویکی پدیا خواندم که: «در تاریخ دوم آگوست اعلام شد که گروه "Alpine Bau Deutchland AG" که یک گروه معروف آلمانیست, قرار شد استادیومی سر بسته به نام "باکو کریستال هال" یا "استادیوم کریستال باکو" را بسازد. این استادیوم با ظرفیت ۲۳.۰۰۰ نفر برای میزبانی هر سه شب ساخته شد. باکو کریستال هال با نظارت خانم اول آذربایجان در ۳ ماه به اتمام رسید و کارهای باقی مانده مانند ساخت صحنه نیز باید تا شروع اولین روز تمرین یعنی ۱۳ می مصادف با ۲۳ اردیبهشت به اتمام رسد.
دیشب که شاهد این مسابقات بودم، دیدم آذربایجان خیلی خوب توانسته از عهده ی این کار بیاید. واقعا آبرو داری کرده بود. جای غرور داشت. مسلما این شرکت آلمانی پول هنگفتی از آذربایجانی ها گرفته است تا چنین تکنولوژی را در عرض این مدت کوتاه در اختیار آنها بگذارد. دیدم که واقعا پول نفت چقدر سریع جواب داده است. نور، دکور، صدا، و صحنه آرایی ها واقعا بی نظیر بود.
همچنین اعلام شده که برای ساخت استیج از تکنولوژی سه بعدی و نورپردازی های استفاده .میشود که تا کنون در تاریخ یوروویژن استفاده نشده.»
 اما .... با همه ی تلاش های دولت آذربایجان، با همه ی زیبایی ها نور و رنگ ها، نشد که  سیاهی سرکوب پنهان بماند. دیشب اخبار اول نروژ به جای آنکه متوجه مسابقات و فینال باشد، متوجه دستگیری فعالان حقوق بشر بود که در محل مسابقات حاضر شده بودند تا صدای اعتراض آذربایجانی ها را به گوش جهانیان برسانند. در همان لحظات کوتاه متاسفانه تمام دنیا چهره ی واقعی ماموران امنیتی را دیدند که چطور حامیان حقوق بشر را بسرعت سرکوب و وارد اتوبوس هایی که به این منظور آماده شده بود، می کردند. گویا از قبل تعلیمات لازم را دیده بودند.



کاش به جای این همه هزینه برای سرکوب کمی هم دولت آذربایجان برای بهبود وضع مردم و وضع حقوق  بشر چاره ای می اندیشید.
ـــــــــــــــــــ

در همین رابطه بخوانید:

آذربایجان اول شد

این روزها آذربایجان میزبان «مسابقه ی آواز  یوروویژن 2012» است. میزبانی ای که با برندگی سال 2011 در آلمان آنرا بدست آورد. از نروژ هم «توجی» جوان نروژی ـ ایرانی در مسابقه حضور داشته و اتفاقا به فینال هم راه پیدا کرده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!