روز ملی نروژ مبارک باد!


امروز روز ملی نروژ است. روز آزادی، روز قانون اساسی. در 17 مه سال 1814 نخبگان نروژ گرد هم آمدند و برای کشور شان که آنروز تحت سلطه ی دانمارک بود، قانون اساسی جدید نوشتند. و بدین ترتیب استقلال کشورشان را رسمیت بخشیدند. در این قانون اساسی است که حقوق دمکراتیک انسانها و ارزش و منزلت انسانی در نظر گرفته شده است.

امروز اینجا همه به خیابانها می آیند. پیر و جوان، چپ و راست، موافق و مخالف و این روز را جشن می گیرند. امروز اینجا نه کسی شعار مرگ بر کسی می دهد و نه دهه ای به نام دهه ی زجر وجود دارد. نه غیرتی که آنرا به دیگران نشان دهد در کار است و نه تعصبی ... اینجا مردم با عشق و علاقه زندگی را جشن می گیرند. شروع دوباره زندگی ی آزاد!

برای ما جامعه ی اقلیت ایرانی مقیم نروژ که هیچوقت روز ملی را در کشور خود تجربه نکرده ایم. و نمی دانیم که این روز چه حال و هوایی دارد، غنیمت است که خود را در این صفوف زیبا و آزاده قرار دهیم و روز ملی نروژ را که روز ملی همه ی انسانیت می باشد جشن بگیریم.

من این روز را به سهم خود به دوستان و هموطنان جدید نروژی ام تبریک می گویم. و از اینکه خود را بخشی از این جامعه ی آزاد و دمکراتیک می دانم، افتخار می کنم.

سرود ملی نروژ:

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!