گفتن از ما و تفسیر از شما

در تمام دنیا معمول است که وقتی «دزدی» یه یک مقام دولتی «افشا» می شود، آنها می آیند و از خود دفاع می کنند. یا که سرشان را پایین می اندازند و منتظر می مانند تا به کارشان رسیدگی شود. (مثلا وقتی در نروژ خبرنگاری موضوع رشوه استات اویل نروژ به پسر آقای رفسنجانی را در آورد، مطبوعات آبروی استات اویل را چنان بردند که رئیس اش تن به استعفا داد و کارش با محاکم قضایی افتاد.)
از آنجایی که ما در مملکت خود مطبوعات آزاد نداریم که خدای نکرده چنین جرئتی داشته باشد، و آن تعدادی هم که در هاله ی اصلاح طلبی محو شده اند، حاضر نیستند که در این باره چیزی بنویسند، احمدی نژاد یعنی رئیس جمهور کشور (جالب است نه؟) در مناظره هایش در مقام و در نقش چنین مطبوعاتی ظاهر شده و دست به افشاگری مقامات بلند پایه زده است. این گفتمانی است که واقعا سابقه نداشته است. او بطور غافلگیرانه آبروی کسانی که را به قولی «خیمه ی این نظام» بوده اند و هستند را برده است. و با وارد شدن به خطوط قرمز در واقع خود را تا مقام اپوزیسیون نیز تنزل داد.
جا داشت که از این فضا به نفع مردم بهره برداری می شد. و مردم و مخصوصا نسل جوان که گوسفند وارانه به دنبال عده ای راه افتاده اند را متوجه می ساختیم که خیمه زن های این نظام مقدس چه سابقه ی درخشانی دارند، اما چنین نشد. «اپوزیسیون شرکتی» یعنی طرفدار شرکت در انتخابات، یا مهر سکوت بر لب زد، یا هم که دست به جار و جنجال! البته نه به نفع مردم، بلکه به نفع رانت خواران با سابقه! چرا که در این لحظه تنها کشیدن مردم به صندوق های رای اهمیت دارد! آنها به جای آنکه پاسخ احمدی نژاد را داده، و یا خواهان افشاگری بیشتر در مورد سالها نقض حقوق بشر در ایران نیز بشوند و یا حداقل از این خوشحال باشند که این افشاگری حافظه از کار افتاده شان را به کار انداخته و آنها را بیدار کرد، ولی چنین نشد.
این نمونه ایست از تیتر یکی از سایت های اصلاح طلب سابق بعد از این مناظره ی افشاگرانه. سایت امروز. نگاه کنید چه ادبیاتی مطبوعات ما دارد.
  • ابراز تاسف غفوری فرد از سخنان حمدي‌نژاد: بايد در رسانه ملي به طرح مباحث كلان و اساسي كشور مي‌پرداخت نه اينكه عكس خانوادگي و ناموس فردي را در رسانه ملي نشان دهد.
    اسحاق جهانگيري در واکنش به مانظره موسوی احمدی نژاد: احمدي‌نژاد طرفداران خودش را هم از دست داد
  • صفدر حسینی: مناظره موسوی و احمدی نژاد نشان داد که متانت بر وقاحت پیروز است
  • عبده تبریزی: 90 درصد وقت احمدی نژاد صرف تخریب چهره های تراز اول نظام شد.
    این مناظره كاملاً به نفع میرحسین تمام شد و نشان داد ایران در زمینه ایجاد فضای سیاسی و دموكراتیك پیشرفت‌های خوبی داشته و جای خوشحالی دارد كه چنین مناظره‌ای در صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود.
  • شکوری راد: احمدی نزاد با سخنان وقیحانه اش شان خود را به ملت نشان داد. در ابتدای مجلس ششم، 10 نفر از نمایندگان کنگره امریکا نامه‌ای به مجلس نوشتند و از مجلس تقاضای دیدار کردند که ما هرگز به آن نامه پاسخ ندادیم. وی افزود: آقای احمدی‌نژاد تهمتی را عنوان کردند که لایق ایشان است نه نمایندگان مجلس ششم.
  • میرحسین پس از مناظره: مناظره بسیار خوب بود. میرحسین موسوی پس از مناظره تلویزیونی‌اش در صدا و سیما در حالی‌که حاضران می‌گفتند عالی بود بسیار خوب بود، خسته نباشید از استودیوی صدا و سیما بیرون آمد.
  • عماد افروغ: موسوی برنده اخلاقی و سیاسی مناظره بود
  • طالقانی: صحبت های احمدی نژاد حیثیت نظام را لکه دار کرد. احمدی‌نژاد چگونه حاضر می‌شود به شخصیتی به مانند آقای هاشمی رفسنجانی كه در سال‌های قبل از انقلاب زندان رژیم شاه را تحمل كرده است اینگونه تهمت بزند؟ آیا ایشان خود یك روز به مانند آقای هاشمی در زندان بود....من هم در طول این 30 سال از بسیاری از مسائل محروم بودم ولی هیچ‌گاه اجازه ندادم به خاطر محروم بودن از مسائلی كه حق من بوده است كشورونظام را زیر سوال ببرد ولی متاسفانه احمدی‌نژاد به خاطر برخی از حب وبقض‌ها با طرح اتهامات واهی به حیثیت نظام لطمه زد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!