دستگاه قضایی ایران پیش چشم جهانیان


دیشب فیلم مستندی از ایران در تلویزیون دولتی نروژ پخش شد که بسیار ناراحت کننده بود. بدلیل دور بودن از وطن و اولویت داشتن مسائل سیاسی، از دنبال کردن اخبار جنایی در ایران معذورم. از این رو نه در باره ای مضمون آن چیزی شنیده بودم و نه از وجود چنین فیلمی آگاه بودم. «کارت قرمز» اسم این فیلم مستند است که به کارگردانی خانم «مهناز افضلی» برای بی بی سی ساخته شده است.
این فیلم از آن رو مورد توجه ام قرار گرفت که سوژه و تم فیلم حول زندگی یکی از مشهورترین فوتبالیست های کشورمان در سالهای گذشته دور می زد: «ناصر محمدخانی!»
فیلم که با افتخارات این فوتبالیست مشهور در دهه پیش شروع شده و به یکباره وارد سالن دادگاهی در ایران می شود که محاکمه ای در جریان است. در این محاکمه خانمی به نام «شهلا» به اتهام قتل در جایگاه متهم ایستاده است. شهلا متهم به قتل «لاله» همسر همین فوتبالیست مشهور محمد خانی است. در اول فیلم خانواده ی لاله هر کدام از دادگاه تقاضای اعدام «قاتل» می کنند. و در آخر محمد خانی پشت میکروفن قرار گرفته و او هم از محضر دادگاه تقاضای«اشد مجازات» برای متهم می کند.
اما در ادامه فیلم متوجه می شویم که هنوز اتهام شهلا ثابت نشده است که همه تقاضای اعدام برای او دارند. او معشوقه آقای محمد خانی است. به عبارتی محمد خانی با این خانم رابطه ی مخفیانه داشته و شهلا هم سخت عاشق ناصر است. این عشق به حدی قوی است که او حاضر شده است خود را در این ماجرا فدا کند. اما در جریان دادرسی متهم این قتل را انکار می کند. رئیس دادگاه ویدئویی را در دادگاه علنی به نمایش می گذارد که در آن صحنه قتل توسط شهلا بازسازی می شود. به عبارتی او قبلا در این فیلم اعتراف کرده است که او لاله را کشته است. اما خانم شهلا با وجود دیدن این فیلم دوباره قتل را گردن نمی گیرد. او می گوید «اگر باز مرا به اداره آگاهی اعزام کنید باز اقرار خواهم کرد که من قاتلم.» او اضافه می کند که «اداره آگاهی جایی است که خودشان به محکوم تفهیم می کنند که در اینجا ما خروس را وادار می کنیم که تخم کند.»
آنچه که در این دادگاه و فیلم حضور ندارد وکیل متهم است. آقای قاضی همه ی نقش ها را بازی می کند. او هم دادستان است، هم قاضی است و هم شاکی هم است. واقعا خجالت آور است. تمام مردم نروژ از نزدیک مشاهده کردند که چه دستگاه قضایی مردم ایران را داوری می کنند.
شهلا که به عاقبت خود آگاه است رئیس دادگاه را خطاب قرار داده می گوید: آقای رئیس دادگاه شما به جای اینکه بی طرف باشید بدتر باعث جریحه دار شدن خانواده مقتول شده و در نتیجه احساس بخشش آنها را از بین بردید.»
در نتیجه تحقیق این خانم خبرنگار ـ سازنده ی فیلم ـ چنین بر می آید که گویا قاتل شهلا نبوده است اما...

توصیه من به شمااین است که حتما این فیلم را در آدرس زیر ببینید:


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!