سوئیسی ها و خلق کائنات


دیروز سوئیسی ها جشن بزرگی برپا کردند. تمام رسانه های تصویری دنیا دانشمندان سوئیسی را نشان می داد که شادمانی می کردند. البته حق هم داشتند. آنها پا توی کفش خدا گذاشته بودند. برای خیلی ها در جهان باور این مسئله غیرممکن است که بشر بتواند فرضیه ی خلقت کائنات را در تونلی که به این منظور ساخته شده آزمایش و به معرض نمایش دید جهانیان در آورد. ولی چنین چیزی را سوئیسی ها طی 20 سال زحمت بی وقفه، با کمک 8 هزار دانشمند از سراسر دنیا و ده میلیارد دلار صرف هزینه ممکن ساختند. این باید یکی از بزرگترین و بی نظیر ترین آزمایش علمی در تاریخ بشر باشد.

رادیو فردا در مورد این پروژه ی عظیم چنین می نویسد:

«در این پروژه که زیرنظر مرکز تحقیقات هسته ای اروپا «سِرن» به اجرا در آمد، اشعه هایی از ذرات اتمی پورتون با سرعت نور در جهت مخالف یکدیگر در درون یک دستگاه عظیم شتاب دهنده با یکدیگر برخورد کردند. این دستگاه که بشکل استوانه ای 27 هفت کیلومتری است در تونلی در زیر زمین در مرز سوئیس و فرانسه جاسازی شده است. دانشمندان امیدوارند با ایجاد شرایط «انفجار بزرگ» در مقیاس کوچکتر، به اطلاعاتی در مورد رمز پدید آمدن جهان هستی، مانند ستارگان و سیارات و غیره دست یابند. دانشمندان معتقدند که جهان هستی حدود 14 میلیارد سال پیش در چنین شرایطی پدید.»

رادیو فردا چگونگی اجرای پروژه را این می داند که «ذرات اتم در درون اين دستگاه با سرعت نزديك به نور با يكديگر برخورد كنند و شرايطى مانند شرايطى كه دانشمندان آن را فرضيه «بيگ بنگ» يا انفجار بزرگ مى نامند، بوجود آورند تا نتايج ناشى ازآن را مشاهده كنند. »

من هم به سهم خود خوشحالی خود را از هرقدمی که بشر بسوی علم و پیشرفت بر می دارد اعلام می کنم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

می توانید دز زیر هم در این مورد بیشتر بخوانید و هم ببینید:

http://www.youtube.com/watch?v=j50ZssEojtM&feature=player_embedded#

http://www.radiofarda.com/content/f4_Big_bang_experiment/464349.html

آمد.

نظرات

  1. من دو تا انتقاد دارم:
    یکی به تیتر نوشته که میگه سویسی ها و خلق کائنات:
    خیلی ظلمه که کارهای داخله سرن رو به سویسیها ربط بدیم چون در واقع کل دنیا در این پروژهها شرکت میکنند و چون ساخت دستگاه های شتاب دهنده خیلی هزینه داره فقط دو تا از این شتاب دهنده ها در امریکا و سوییس ساخته شده و کل دنیا استفاده میکنه و به هیچ عنوان کارهای اونجا رو به سوییسیها نمیشه نسبت داد، مثلا یکی از استاد های ما پارسال یک ذره در همین سرن کشف کرد که نتیجه کار خودشه و ربطی به سوییسیها هم نداره. والی خوب اینم حقیقته که در خیلی از پروژهای بزرگش واقعن کل دنیا مشارکت میکنند.
    مساله دیگه ادعای تولیده بیگ بانگ . تا حالا تنها کاری که در هادرون کردن این بوده که بیشترین شتاب رو به ذرات دادن و اینها بیشتر به درد کشف ذرات جدید و تست خیلی از قوانین بنیادی فیزیک میخوره . شبیه سازی بیگ بانگ صرفن با شتاب دادن یک پروتون امکان پذیر نیست. احتمالا این جزو برنامهای بلند مدت هست ولی خیلی تا دسترسی بهش فاصله هست.
    در نقل خبر های علمی باید مراقب بود چون معمولا ساده سازی و جذاب سازی منجر به ادعا های نادرست میشه.
     

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!