تعطیلات عید پاک

بعد از تعطیلات تابستان و کریسمس، تعطیلات عید پاک یا Påske یکی از مهمترین تعطیلات رسمی نروژ بشمار می رود. این ایام هم به مانند دیگر «ایام مبارکه» گر چه از بار مذهبی خود تهی شده است، ولی همچنان بار سنتی خود را نزد مردم نروژ حفظ کرده است. تخم مرغ و جوجه نشانه و سمبل این روزهاست. عین ما که سفره ی هفت سین را بزک می کنیم. مغازه ها و مناطق عمومی همانطور که در کریسمس آذین می شوند، در این روزها هم نماد زرد به خود می گیرند. در مغازه ها اسباب بازی های «جوجه» به وفور دیده می شود. و مردم «تخم عید پاک» یا Påskeegg می خرند. و به هم کارت تبریک می فرستند و یا که همچون «عید مبارکی» به یکدیگر می گویند: God påske.

معمولا نروژی ها این روزهای تعطیل را «قشلاق» می کنند. به عبارتی برای خداحافظی با زمستان و برف، به مناطق کوهستانی رفته و در کلبه های خود که به آن «HYTTE » می گویند گذران می کنند. اسکی، استراحت و خوردن و نوشیدن از جمله فعالیت هایی است که دارند.

وقتی تو این روزها توی شهر گردش می کنید، متوجه می شوید که از سکنه خالی است. مردم همه در کلبه های خود در مناطق دور به عشق کردن مشغولند. خیلی دلم می خواست که ما هم چنین مراسم و فرهنگی داشتیم و مثلا به اسکی علاقه مند بودیم و اینگونه فعالیت های زمستانی برایمان مهم بود. آنوقت کمی بیشتر اجتماعی تر می شدیم و وقت و اوقات بهتر و با ارزش تر می گذشت. این اواخر خیلی سعی کردم که با اسکی انس بگیرم ولی نشد که نشد. نروژی ها یک ضرب المثلی دارند. می گویند: نروژی ها «اسکی به پا» بدنیا می آیند. با خود فکر می کنم که ما بدنیا آمدیم چی به پا داشتیم؟!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عکس از آرش

بیشتر در این رابطه بخوانید. مطمئن باشید چیزی را از دست نمی دهید:

http://mokhtarbarazesh.blogspot.com/2008/03/pske.html

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!