اعتراض شدید دولت نروژ نسبت به ایران

امروز صبح که نگاهی به رسانه های نروژی انداختم خبر احضار سفیر ایران به وزارت امور خارجه را خواندم. هم تلویزیون کانال دو tv2 و هم nrk تلویزیون دولتی این خبر را درج کرده است. بنظر می آید که این یکی از شدیدترین اعتراض های دولت نروژ نسبت به ایران باشد. منشی وزارت خارجه نروژ Espen Barth Eide در گفتگو یی با رسانه ها علت این اعتراض را نگرانی دولت نروژ نسبت به نقض حقوق بشر در ایران دانسته و بطور مشخص حکم سنگسار «سکینه آشتیانی» مادر 43 ساله ی دو فرزند، اعدام «محمدرضا حدادی» که هنگام ارتکاب جرم زیر 15 سال سن داشته و وضعیت اسفبار دانشجوی زندانی «مجید توکلی» اعلام کرده است. او همچنین گفته است که این شکل احضار سفرا می تواند شدیدترین لحن اعتراض به شیوه ی دیپلماتیک باشد.

اما سفیر ایران در نروژ «حسینی رضوانی» در گفتگویی با روزنامه VG در واکنش به این شکل اعتراض دولت نروژ آنرا توهین آمیز خوانده و گفته است: دولت نروژ کمی عجولانه عمل کرده است. او گفته: وزارت امور خارجه می توانست با یک تماس تلفنی «روش های اعدام» در امور قضای ایران را از ما جویا و ما اطلاعات کافی را در اختیار ایشان قرار می دادیم. ایشان همچنین به این روزنامه گفته که در ایران سالهاست حکم سنگسار اجرا نمی شود.

اما «مازیار کشوری» یکی از چهره های شناخته شده حزب دست راستی FRP ، مهمترین حزب اپوزیسیون دولت نروژ معتقد است که باید اعتراض های دولت نروژ شدیدللحن تر باشد. او از ایجاد محدودیتهای مسافرتی برای رهبران ایران دم می زند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ترجمه خبر تلویزیون دولتی را در آدرس زیر بخوانید:

http://www.facebook.com/#!/note.php?note_id=138098679548891&id=1428295151

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!