«موبایل» بر شمشیر پیروز است


خانم شیرین عبادی اخیرا در مصاحبه ای با هفته نامه آلمانی "راینیشر مرکور " گفته است که "آن چيزی که ما از خارج انتظار داريم اين است که رسانه ها بگويند که چگونه اين رژيم ديکتاتور مردم خود را سرکوب می کند."

اما این امر در حالیکه رژیم جمهوری اسلامی فعالیت تمام خبرنگاران خارجی را ممنوع کرده و خبرنگاران داخلی هم با ریسک حبس و زندان مواجه هستند چگونه امکان پذیر است؟

همانطور که قبلا هم در این مورد نوشته ام ایرانیان خوب از عهده ی این مشکل بر آمده اند. کاری کارستان که رژیم آقای خامنه ای هم با وجود همه ی ساز و کارهای سانسور و سرکوب قادر نشده به کنترل آن فائق آید. این کار ایرانی ها صحنه های جنایات آشکار رژیم را به تلویزیونهای عادی مردم جهان کشیده و حکومت های آنها را از اینکه مهر تایید بر کودتای خامنه ای زده و احمدی نژاد را تایید کنند بر سر دوراهی گذارده است. مشکل است که باور کرد مردم این کشورها به حکومت هایشان اجازه دهند تا حکومت خامنه ای را به رسمیت بشناسند.

همین دیروز انتشار ویدئویی در اینترنت باعث شد تا موضوع ایران دوباره در راس اخبار دنیا قرار گیرد. در این ویدئو دیده می شود که چطور نیروهای سرکوبگر بسیجی و لباس شخصی به سوی تظاهر کنندگان تیراندازی مستقیم می کنند. این صحنه ها بار دیگر جهان را در شوک فرو برده و نسبت به آنچه که در ایران می گذرد حساس تر کرد. و مطابق آن ادعاهای رژیم در مورد اینکه شلیک کنندگان به سوی مردم از قدرتهای استکباری دستور می گیرند را بر ملا کرد.

باید بار دیگر تاکید کنم که در شرایط حساس کنونی انتشار چنین ویدئوهایی نقش بسیار مهمی را بازی می کنند.آنچه که در این ویدئو ها دیده می شود همدردی فیلمبرداران یا گروه همراه آنهاست. در اکثر این ویدئو ها مردم حاضر در صحنه شرایط ایران را با فلسطین مقایسه می کنند و در حالیکه که با فحش های حتی رکیک بسیجی یان را مورد خطاب قرار داده با زخمی ها و معترضین احساس همدردی شدیدی می کنند. این ها نشانه های جالبی برای رژیم نیست. به قول دوستی می گفت که چنین بنظر می رسد که «شمارش معکوس رژیم» آغاز شده است. شما هیچوقت مردمی را پیدا نمی کردید که چنین در کنار هم بایستند. اما همین ویدئو ها نشان می دهند که مردم علیرغم خطرناک بودن درهای خانه هایشان را به روی تظاهرکنندگان باز می گذارند و به آنها پناه می دهند. در ویدئویی می بینیم که آقایی در بین تظاهرکنندگان غذا پخش می کند. همه ی این ها علائمی است که ما را به دورانی می برد که در خبر از فروپاشی رژیم می دهد.


اما این کلیپ های کوتاه نقشی بسیار مهمی را در رسانه های دنیا بازی می کند. بدون شک روزی فرا خواهد رسید که خدمات چنین خبرنگارهای آماتوری که تاثیر حرفه ای بر جا گذاشته اند مورد تقدیر قرار گیرد. بنابر این فقط می توانم بگویم تا می توانید از موبایل های خود استفاده کنید که «موبایل بر شمیشیر پیروز است ـ استبداد نابود است»


اما فقط این نیست. اینروزها ویدئوهایی هم از سخنرانی مقامات رسمی و دولتی بر شبکه ی یوتوب دیده ایم که پر از خالی بوده است. امری که امکان بوقوع پیوستن آن درتلویزیون های رسمی رژیم تقریبا صفر است. چرا که این رسانه ها با کمک معجزه ی مونتاژ همواره با چسباندن جمعیت های میلیونی به هم و نمایش آن در مقابل چشمان ایرانی ها و جهانیان همواره دنبال این بوده اند که نشان دهند که حکومت ایران از مشروعیت و مقبولیت مردمی برخوردار بوده است. اکنون این ویدئوهای ساده و کوتاه موبایل در مبارزه با دستگاههای عظیم و الجثه تبلیغاتی نظام اسلامی موفق تر عمل کرده و با چند دقیقه این ادعای سی ساله ی رژیم را در هم می شکند:



ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مطالب گذشته مرا در این رابطه بخوانید:
http://mokhtarbarazesh.blogspot.com/2009/06/blog-post_28.html
http://mokhtarbarazesh.blogspot.com/2009/06/blog-post_2410.html

http://mokhtarbarazesh.blogspot.com/2008/03/you-tube.html

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!