آرش و آیسل نماینده ی کشور آذربایجان در مسابقات آواز اروپایی 2009


سه شنبه این هفته 12 فورال مسابقه ی بین المللی موسیقی «آواز یورو Eurovision Song Contest » در مسکو آغاز شد. از نروژ آلکساندر زیباک Alexander Rybak در این مسابقه شرکت می کند که خود مهاجر روسیه سفید است. نظرسنجی ها نشان می دهد که او یکی از چهره های محبوب این مسابقات است.
در فورال گذشته 18 شرکت کننده در قسمت نروژی آواز یورو در این مسابقه شرکت کردند که آلکساندر 22 ساله موفق شد با آهنگ خود که تمی روسی ـ نروژی دارد پیروزی را از آن خود کند. آلکساندر در شهر مینسک در روسیه سفید متولد شده است. او به اتفاق خانواده ی خود در حالی که فقط 5 سال داشت به نروژ مهاجرت کرد. امروز او در همان کشور مسابقه می دهد منتها برای نروژ!


تاریخچه ی آواز یورو
مسابقات آواز یورو از سال 1956 هر ساله در یکی از کشورهای دنیا برگزار می شود. نروژ دو بار مقام اولی را از آن خود کرده است. سال 1985 و 1995. سال گذشته نیز دختری که نمایندگی نروژ را به عهده داشت به مقام پنجم این مسابقات دست یافت. بسیاری امسال معتقد هستند که نروژ می تواند به مقام اولی دست یابد.
اما امسال 42 کشور در این مسابقات حضور دارند. روسیه، انگلستان، آلمان ، فرانسه و اسپانیا از قبل وارد فینال این مسابقات شده اند. بقیه ی 37 کشور باید در مقابل هم در روز پنج شنبه (فردا) رقابت کنند. 20 کشوری که بیشترین امتیاز را می گیرد وارد مرحله فینال در روز شنبه 16 مه می شود. سال گذشته روسیه به توسط «دیما بیلان» برنده ی این مسابقه شد. از این روی امسال کشور روسیه افتخار میزبانی این مسابقات برای اولین بار بدست آورد. می گویند که آهنگ برگزیده روسها امسال سرو صدای زیادی کرد. چرا که گروه گرجی «استفان و 3 گ» خود را از مسابقات کنار کشیدند. علت این بود که آنها اجازه نگرفتند تا آهنگ ”We don’t wanna put in” را در مسابقه اجرا کنند. بسیاری معتقدند که این موزیک نخست وزیر روسیه ولادیمیر پوتین را مورد انتقاد قرار می داد.
آرش و آیسل از آذربایجان
اما جالب است بدانید که در این مسابقات «آرش» خواننده ایرانی ـ سوئدی نیز شرکت می کند. منتها نه برای ایران. این خواننده معروف و محبوب امسال از طرف کشور آذربایجان همراه خواننده ی زیبا روی آذری آیسل Aysel شرکت می کند. از لابلای خبرها چنین آمده است که آذربایجانی ها آین آهنگ را از آرش خریداری کرده اند. ولی آرش اجرای آنرا منوط به شرکت خود او در این مسابقه اعلام کرده است. لازم به گفتن است که آرش در مصاحبه های بسیاری اصلیت خود را آذربایجانی خوانده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!