پارکی که باعث شهرت اسلو شد: Frognerparken

پارک فروگنر یا ویگلاند Frognerparken یکی از دیدنی ترین ها در اسلو ست که معروفیت جهانی داشته و توانسته است نظر بیشتر توریست های جهان را به خود جلب کند. بسیاری از توریست ها به منظور دیدن این پارک به اسلو سفر می کنند. به عبارتی هدف موسسین این پارک هم همین بوده است: «جلب توریست!» چرا که کسب درآمد از توریست برای کشور سردسیری مثل نروژ که قبل از کشف نفت ـ تا قبل از دهه ی 1960 ـ بسیار فقیر بوده است می توانست اهمیت حیاتی داشته باشد.
اماعلت معروفیت این پارک وجود پیکر های عریانی از انسان است که «جلوه های حیات» را در حالت های مختلف انسانی نشان می دهد: «امید» ،«رشد»، «عصبانیت»، «عشق»، «حسادت» «حرص» و غیره سوژه هایی بوده است که پیکرتراش ها سعی کرده اند آنرا در وجود بی جان سنگ ها جان بخشند. 312 مجموعه ی سنگی از جنس سنگ گرانیت، برنز و آهن که جمعا حدود 600 فیگور و پیکر انسانی را تشکیل می دهد در قسمت های مختلف پارک قرار داده شده است. همه ی این فیگورها از روی طرحهای هنرمند برجسته ی نروژی گوستاو ویگلاند Gustav Vigeland(1869- 1943) و زیر نظر خود او سنگ تراشی شده اند.
این ایده در واقع در سال 1914 که نروژ جشن صد سالگی قانون اساسی خود را برپا می کرد به مغز سازنده آن خطور کرد. او در نظر داشت تا «پایتخت نروژ را صاحب پارکی سازد که در هیچیک از کشورهای دنیا نظیرش پیدا نشود.» در سال 1930 ایده ی او بطور رسمی مورد پذیرش قرار گرفت و اطراف پارک فروگنر در حومه ی اسلو برای این کار تخلیه شد. اما این کار حدود بیست سال زمان برد، و در سال 1950 در حالی کار پارک به پایان رسیده بود که دیگر گوستاو در حیات نبود.
Foto: Fathollah
















با تشکر از فتح الله بخاطرعکس ها ی زیبا و ارسال آنها

نظرات

  1. سلام

    من می خوام برای تحصیل بیام نروژ

    ولی مشکل اینه که می ترسم کار راحت گیرم نیاد

    مخصوصآ تو شهر هایی مثل نارویک یا ولدا

    شما چه پیشنهادی می کنید
    من چقدر می تونم حقوق بگیرم با 20 ساعت کار در هفته ؟

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!