خاتمی و پینوکیو!




  • افاضات گوهربار اخیر خاتمی که بیشتر به طنز شبیه بود و دقیقا مارا به یاد کنفرانس های مطبوعاتی هاشمی رفسنجانی در اواخر عمر سیاسی اش انداخت ( با زرنگی و مکاری منحصر به فردش) چنان پر از ابهام و خدای نکرده دروغ آلود (!) بود که فکر کردم باید با نگاهی کارتونی ـ آنهم کارتون معروف پینو کیو ـ به آن نگاه کرد تا این فرمایشات را طاقت آورد و یا خدای نکرده نقدش نمود. ما هم اینکار را کردیم. تا شاید بچه ها اقلا از ماراضی باشند!
فرق خاتمی و پینو کیو در این است که بالاخره پینو کیو بعد از این همه دروغ گفتن به راه راست هدایت شد و به پری مهربان هم قول داد که مدرسه برود و پری هم کمکش کرد تاپدرژپتو را پیدا کند و آدم شود ـ یعنی از حالت چوبی در آید ـ ولی پریزیدنت محترم ما آقای خاتمی انگار گوشش به هیچ چیز بدهکار نیست الا به گربه نره و روباه مکار! با این اوصاف فکر نکنم نه پری مهربان و نه مردم کاری از دستشان بر آید! برای اینکه بعد از این همه سال به اینهمه قولی که به مردم داده بودند، جامه عمل نپوشانده هیچ، تازه باز هم دروغ می گویند.
گفتیم که آقای خاتمی! راه مدرسه ـ مردم سالاری ـ نه این است که می روی. گفتیم آقا! سکه اعتبار مردم را زیر درخت انتخابات ولایت فقیه چال نکن که چیزی عاید شما و این مردم ( ژپتو) نمی شود اینها همه اش بازی گربه نره و روباه مکار است و بالاخره من نگران این هستم که اگر واقعا کارتون پینوکیوی جمهوری اسلامی پیش برود و آقای خاتمی که نقش اول آن یعنی پینو کیو را بازی می کند چنین به دروغ گفتن ادامه دهد دماغ ایشان تا کره ماه هم خواهد رفت. ایشان فکر می کند در حمام شخصی هستند که مثلا صدای آواز خواندن ملیحانه شان را کسی از توی وان نشنود، نزد این همه خبرنگار داخلی و خارجی راست راست می مانند و چیزهایی می گویند که مارا مجبور به خنداندن می کنند (شاید هم لجاندن!!!) بنابر این مجبورم به چند مورد آن بپردازم، تا موجب سرگرمی بچه ها در این روزها شود. زیرا می دانم که همه ی بچه ها پینو کیو را دوست دارند.
ایشان به ترتیب فرمایشاتشان می فرماید: «اگر فكر كنيم با يك انتخابات همه مشكلات حل ‌شود نشان مي‌دهد كه ما تحليل درستی از واقعيت‌ها نداريم.» اتفاقا ما می گوییم که فکر می کنیم با صدتا انتخابات هم مشکلات حل نمی شود. به خاطر همین زحمت را می خواهیم که کم کنیم. اما چرا دروغ! ما می پرسیم آیا فقط یک انتخابات پیش رو داشته ایم که مشکلات حل شود یا نشود و یا اصلا مارا به تحلیلی برساند که حالا غلط و درستش پیشکش!» و اینجاست که ما از پری مهربان می خواهیم که دماغ آقای خاتمی را یک ذره دراز کند!
ایشان مثل پینوکیو همچنان اصراردارد که: «...مردم بايد شركت كنند و با همه مشكلات و كمبودهايی كه هست اين پايگاه اساسی مردمسالاری را حفظ كنند.» ما می پرسیم مگر تا حالا که شرکت کرده ایم چه نصیب ما شده که بعد از این نصیبت تر شود؟! ما اینرا هم دروغ روباه مکارانه فرض می کنیم که یاد پینوکیو داده و از پری مهربان می خواهیم که وارد میدان شود تا دماغ خاتمی را کمی هم درازترتر کند. او می گوید «ما بايد به همه مجريان و ناظران و به مردم اطمينان بدهيم كه انتخابات سالم است يعنی هر چه كه افراد به صندوق‌ها مي‌ريزند، همان بيرون مي‌آيد» اولا اطمینان را به آدم نمی دهند بلکه باید آنرا حس نمود. در ثانی لازم نیست اطمینان بدهید. اینرا همه می دانند. مسئله این نیست که افراد هر چه که به صندوقها می ریزند همان بیرون نیاید، مسئله اینست که آن چیزی که توی صندوقها ریخته اند چیز بدرد بخوری نیست که مردم می خواهند.( این یکی را دروغ نگفت والله) ولی جمله ی بعدی اش کمی مشکوک است که می گوید «فكر مي‌كنم كه در مقايسه با بسياری از كشورها از سالم‌ترين انتخابات در اين جا (ايران) برگزار مي‌شود» البته این یکی را ایشان به گونه ای گفته که دروغ و راستش را خود پری مهربان باید تشخیص بدهد چونکه منظورش از بسیاری از کشورها معلوم نیست که از کدام بلاد باشد!

ایشان می گوید: «متاسفانه همه علائم نشان مي‌دهد كه حداقل‌های مورد نظر من تامين نخواهد شد كه من در اين باره تصميم خواهم گرفت، بگذاريد آخرين تلاش را بكنيم، ببينيم چه مي‌شود» اتفاقا این یکی خیلی راست است. فقط می پرسیم وقتی حداقل های شما تامین نشده باشد چطور حداقل های این خلق بیچاره که چشم امیدش را دیگر به پری مهربان دوخته تامین می شود. آنوقت ببینیم چه می شود! دیگر کی؟ وقت گل نی؟
خاتمی ادامه داد:«درباره انتخابات و رد صلاحيت‌ها آنچه كه ما مي‌توانيم بگوييم اين است كه اگر خلاف قانون بود در مقابلش بايستيم والا نمي‌توانيم كاری كنيم.» خب صد البته که همه ملت این ایستادن هارا خوب به خاطر دارند. بدین سبب ما هم فقط به گفتن « به به، باغت آباد انگوری » اکتفا می کنیم. و گوش می کنیم به بقیه فرمایشات: «بنده همانطور كه مقام معظم رهبری هم گفته‌اند نظر ايشان هم بر اين است كه سخت‌گيری نشود، قانون اجرا شود، تنگ‌نظری در اين زمينه‌ها نباشد، اميدوارم كه در اين مورد هم شورای نگهبان و هم قوه مجريه، صداقت خود را در پيروی از ولايت فقيه اثبات كنند و واقعا سخت‌گيری نكنند و در سطح گسترده (رد صلاحيت‌ها) نباشد.» آقای خاتمی باز هم با این حواله و تیکه تعارف کردن ها به آقا ( یعنی گره گاه اصلی یعنی گربه نره و روباه مکار) نمی دانم چطور می خواهد پدر ژپتو را پیدا کند؟ ما با مشت محکم می گوییم که طبق کارتون پینوکیو دیگر چه اطمینانی به روباه مکار و بقیه است که حالا طبق نظر ایشان هم کاری صورت پذیرد. معذرت می خواهم که نسبت به پریزیدنت محترم مجبورم چنین واکنشی نشان دهم، ولی: « برو، کشکت رو بساب آقا! با اون رهبرت!»
ای پری مهربان بنظرم با این گفته ها باید کار تو شروع شود. البته در اینجا ایشان دروغ نگفته، ولی کمی خواسته که خلاصه جواب بدهد که اگر اجازه دهی من آنرا تکمیل می کنم تا ببینی راست می گوید یا دروغ :«... اما دستاوردها هم كم نيست» صد در صد ! مخصوصا در زمینه ی سرکوب مخالفان و حتی نیمه مخالفان! «درباره آزادی هم؛ نقد هنوز در جامعه وجود دارد» و زندان هم پشت بندش! «در زمينه اقتصادی تحولات زيادی رخ داده » بر منکرش لعنت، مخصوصا رشد اقتصادی! «در زمينه آموزش عالي، آموزش عمومي، بهداشت درمان، اين مسائل پيش آمده است» بله بله، مستحضر هستیم، خدا نکشه تورو! و یا «هيچ دخالتی از بيرون را نه ما مي‌پذيريم و نه ملت ما مي‌پذيرد، مسايل داخلی بايد در داخل حل شود، راهش هم اين است كه ببنيم مردم ما چه مي‌خواهند به آن تن بدهيم.» اولا از کجا اینقدر مطمئنید؟ در عراق هم مردم دخالت را نمی پذیرفتند اما حالا برای دستاوردهای این دخالت دارند سر و دست می شکنند. اما در مورد راهش! انشالله که دیر نشده باشد. و تا پایان صد سال اول 75 سال دیگر باقی ست. و آقای پینو کیو حتما خواهند فهمید که مردم چه می خواهند و در صد سال دوم هم به آن تن خواهند داد. و در صد سال سوم هم قانونی برای آن تصویب خواهند کرد و صدسال چهارم اگر شورای نگهبان رضایت دهد ژپتو را از شکم نهنگ بزرگ نجات خواهد داد ( نگاه کنید به سریال ادامه دار پینو کیو اثر روانشاد والت دیسنی)
ای پری مهربان خودت گوش کن ببین چه می گوید «خوشبختانه با آقای هاشمی شاهرودی به تفاهم خوبی رسيديم و با همراهی ايشان هياتی مامور رسيدگی به زندان‌ها شد.» و حتما آقای شاهرودی هم مرتضوی را رئیس این هیات می فرمایند که زندان های گل و بلبل ما آبادتر شود. « اميدواريم روزی شود كه ما زندانی سياسی نداشته باشيم» و ما هم امیدوارم قضیه تابستان 67 پیش نیاید که برای آنکه زندانی سیاسی نداشته باشند تصمیم گرفتند همه سیاسیون زندانی را اعدام کنند.
***
ما می پرسیم مگر پینو کیوی واقعی چه گفته بود که دماغش گنده شد؟ و ما در کارتون جمهوری اسلامی به جای آنکه شاهد دراز شدن دماغ عده ای باشیم فقط می بینیم که زبانشان درازتر می شود. و از پری مهربان می پرسیم مگر چوب جادویی تو نیز کار نمی کند که به جای دماغ زبان اینهارا دراز می کنی؟

در آخر هم به مردم شریف می گوییم که نه گول گربه نره و روباه مکار را بخورید و نه گول همین پینو کیو را. همه شما می دانید که اگر سوار این کالسکه شهر بازی ( کالسکه انتخابات) شوید سر از کجا در خواهید آورد؟ و حتما دیده اید که چه به سر پینوکیو آمده بود! پس از ما به شما نصیحت!
نتیجه گیری کارتونی: این یکی اش بماند با آقای ابراهیم نبوی!

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!