جشن ملی نروژ و «روس» ها به روایت تصویر

به عقیده ی ما شرقی ها «جوانی» نیرویی است که باید از آن خوب استفاده کرد. ولی غربی ها معتقدند جوانی نیرویی است که باید آنرا خوب آزاد کرد. این کار را برای این می کنند که وقتی پای به دوره میانسالی و پیری گذاردند حسرت «آی جوانی» در دل آنها غم نکارد.

در نروژ برای این «آزاد سازی» امکانات ويژه ای هم برای این دسته از جوانان که در واقع دانش آموزان سال آخر دبیرستان هستند در نظر گرفته شده است. علاوه بر نروژ، دانمارک، فنلاند و سوئد هم چنین مراسمی دارند. به این جوانان در این دوره «روس یا Russ » گفته می شود. گرچه «روس » از لحاظ ریشه ای و تاریخی مفهومی دیگر در دانمارک داشته است ولی امروزه به معنای دیگری در نروژ بکار می رود. «ایام روس» در نروژ 17 روز ـ از اول ماه مه تا 17 ماه مه سالروز جشن ملی ـ جوانان لباس های متحد الشکلی پوشیده و در مدرسه و محیط با آنها ظاهر می شوند. آنها به همه نشان می دهند که دیگر «بزرگ» شده اند. «ایام روس» یکی از ایامی ست که یک جوان آخر سال دبیرستانی آرزو دارد تا هر چه زودتر فرا برسد تا آنچه را که مدتهاست برای این دوره تدارک دیده انجام دهد.

هر کاری آزاد!

روسها قوانین و مراسم مخصوصی هم دارند که فقط مختص آنهاست:

”Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill - og for øvrig kan man gjøre som man vil.”

«شما می توانید هر کاری را که دلتان می خواهد انجام دهید، به شرط آنکه مهربان و مسئول باشید و به دیگران آزار نرسانید.»

بله هر کاری! حسابش را بکنید. در بعضی موارد حتی پلیس هم جلوی آنها را نمی گیرد (پدر و مادر که جای خود را دارد). گر چه همیشه این قوانین به طور صد در صد عملی نمی شود، و گاها با حوادثی هم همراه است، ولی به هر حال این هم مرحله ای از زندگی ی جوانان است تا با احساس بزرگ تر شدن، احساس 18 ساله شدن، احساس مسئولیت نیز بکنند.

هم برنامه ریزی و هم مسئولیت

دختر من امسال به عنوان آخرین سال دبیرستان جزو این دسته بوده است. او هم برای فرا رسیدن این ایام روز شماری می کرده، و به همراه دوستان گروه اش از مدتها قبل برای اینکه ایام روس را با موفقیت پشت سر بگذارد مقدماتی را فراهم کرده بودند. یکی از وسیله هایی که این جوانان نیاز دارند اتومبیل است. بعضی ها در گروههای بزرگتری جمع شده و مینی بوس یا اتوبوس می خرند. آنرا مطابق سلیقه ی خود تزئین نموده و در مسافرت ها و برنامه ها استفاده می کنند. ولی بعضی دیگر از اتومبیل های کوچک تر استفاده می کنند. این جوانان برای تهیه این وسایل و تامین هزینه های دیگر مجبورند در طی سال به طور دسته جمعی کار کرده و سرمایه کسب کنند. و این خود مرحله ای است که یاد می گیرند چطور شاغل شوند.

آی جوانی!

روس ها کارهای عجیب و غریبی هم در این ایام انجام می دهند. از جمله اینکه مثلا یک روز در ساعات معینی در خیابان دراز می کشند. یا مثلا مسابقات عجیب و غریبی بر پا می دارند. یکی از آنها مسابقه ی آبجو خوری یا «غسل آبجو» ست. هر جوانی در این مراسم باید قادر باشد که شیشه ی آبجوی خود را در مدت معینی بنوشد. ـ دختر ها در 20 ثانیه و پسرها در 10 ثانیه ـ چنانچه این کار انجام نشود باقی مانده ی آبجو را به روی کسی که قادر نشده این کار را انجام دهد می ریزند.

این جوانان در این ایام آزادی بسیاری دارند. آنها شب های هفته ی قبل از 17 مه را در مکانهایی که برای اینکار آماده شده می گذرانند. و در این مکانها می خورند، می نوشند و می رقصند و تفریح می کنند. بعضی از شب ها تا صبح به رقص و پایکوبی مشغول می شوند. برای این گروه سنی از جوانان کنسرت هایی نیز در شهرهای مختلف برگزار می شود. و آنها با اتومبیل ها، مینی بوس و یا اتوبوسهای خود به این شهرها رفته و در کنار هم عشق و صفا می کنند.

آزادی و مشکل داشتن آن برای بعضی ها

برای بسیاری از خانواده های محافظه کار نروژی و مخصوصا مهاجرین مسلمان دادن چنین آزادی هایی به بچه هاشان مشکل است. آنها این آزادی ها را «بی بند و باری» نامیده، به جوانان خود اجازه نمی دهند تا «روس» شوند. یا حداقل اجازه نمی دهند تا همه ی مراسم روس ها ـ مخصوصا آن قسمت که مربوط به مشروب خواری ست ـ را به جا آورند. ولی بسیاری دیگر از خانواده ها معتقدند که بچه هایشان باید این دوره را پشت سر گذارده و آب دیده شوند. از این رو به جای منع، به بچه هایشان مشورت می دهند.

***

رژه ی روس ها در 17 مه

روز 17 مه روز جشن ملی نروژ، روز آخر و نقطه ی عطف نمایش روس هاست. آنها که چندین شبانه روز را درست و حسابی نخوابیده اند، و دائم انرژی و نیرو آزاد کرده اند، در روز 17 آماده می شوند که با رژه رفتن آخرین «نیروی جوانی» ی خود را آزاد کنند.

تصاویر زیر دیروز 17 مه 2011 از رژه ی این جوانان در شهر درامن Drammen گرفته شده است. (با کلیک بر عکس ها آنها را بزرگتر ببینید).













































ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

لازم به توضیح می دانم که بگویم در نروژ فروختن مشروبات الکلی به جوانان زیر 18 سال ممنوع ست. همچنین فروختن مشروب دارای الکل بیشتر از 20 در صد به جوانان زیر 25 سال هم ممنوع ست.

آبجو در نروژ 4و نیم درصد الکل دارد. و 18 ساله ها با ارائه کارت شناسایی آنرا از فروشگاهها تهیه می کنند.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!