چهار خبر، چهار افتخار...

ماه گذشته، ماه پرافتخاری برای تک تک ایرانیان به حساب می آید. چهار شخصیت اجتماعی ـ فرهنگی ی ایرانی موفق شدند مهمترین جایزه های دنیا را درو کنند. اکثر رسانه های بزرگ جهان این خبرها را پوشش دادند. اهدای جایزه از طرف معروفترین و خوشنامترین سازمانهای حقوق بشری دنیا به این شخصیت ها، می تواند نقطه امیدی برای بقیه ی فعالین مدنی باشد تا فکر نکنند فراموش شده اند و کارشان را ارجی نیست.

1ـ اولین خبر مربوط به شیوا آهاری ست. روز 20 اسفند یورگن تسیگر، شهردار شهر اسلینگن آلمان اعلام کرد که شیوا نظرآهاری به خاطر فعالیت و شجاعت‌اش در نوشتن گزارش‌هایی در اینترنت در باره نقض حقوق بشر در ایران، جایزه «تئودور هکر» که جایزه ای برای صداقت و شجاعت سیاسی ست، دریافت خواهد کرد. خبرگزاری آلمان اعلام کرد که خانم نظرآهاری که اکنون به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود محکوم شده است، نمی‌تواند این جایزه را که در تاریخ ۱۷ آوریل اهدا می‌شود، شخصا دریافت کند. شهرداری شهر اسلینگن اعلام کرد که این جایزه در غیاب خانم نظرآهاری، به همکار او خانم پریسا کاکایی اهدا خواهد شد.

احمد زید آبادی هم یکی دیگر از این افتخار آفرینان است. ۱۸ فروردین ماه، سازمان «یونسکو» اعلام کرد که جایزه‌ی جهانی آزادی مطبوعات سال ۲۰۱۱ را به احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار زندانی ایرانی اهدا کرده است. جایزه‌ی جهانی آزادی مطبوعات سازمان «یونسکو» و «گیامورو کانو» در سال ۱۹۹۷ از سوی کمیته اجرایی یونسکو تاسیس شده است و هرساله در روز ۳ ماه مه (۱۳ اردیبهشت) به روزنامه‌نگار، نهاد رسانه‌ای یا سازمان غیردولتی فعال در حوزه‌ی رسانه‌ای که از حق آزادی مطبوعات دفاع کرده و در این راه تلاش کرده و متحمل هزینه شده، اهدا می‌شود.

3ـ انجمن قلم آمریکا هم در روز 13 آوریل نسرین ستوده، وکیل، نویسنده و فعال حقوق زنان را بعنوان برنده ی جایزه آزادی قلم سال 2011 امریکا برگزید. این جایزه به کسانی اهدا می شود که در راه دفاع از آزادی ابراز عقیده فعالیت می کنند. این وکیل آزاده به دلیل وکالت زندانیان سیاسی خود گرفتار شده و به تحمل 11 سال حبس محکوم گردیده است. گفته می شود که خانم شیرین عبادی قرار است از طرف ایشان این جایزه را دریافت کند.

4ـ و چهارمین خبر خوشحال کننده در این رابطه اینکه جشنواره فیلم کن جایزه کالسکه طلایی سال ۲۰۱۱ را به جعفر پناهی، کارگردان و فیلم نامه نویس برجسته ایرانی به دلیل شهامت و استقلال فکری اهدا کرد. انجمن فیلم سازان که این جایزه را به جعفر پناهی اهدا کرد در بیانیه ای اعلام داشته است : «با انتخاب پناهی، ما می‌خواستیم به تمام فیلمسازان ایرانی که چه در تبعید و چه در داخل کشور ود، همچنان به فیلم‌سازی ادامه می‌دهند، ادای احترام کنیم.» در ادامه این بیانیه آمده است: انجمن فیلم‌سازان سوگند یاد کرده است تا به خاطر آزادی بیان، سکوتی را که بر پناهی تحمیل شده است، بشکند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لینک ها و منابع استفاده شده:

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!