کنفرانس و سمینار سردبیران سایت های دو زبانه نروژ و سوئد


بعد از مدتها بالاخره فرصتی شد تا «جای خالی ما»  را به روز کنم. به دلیل حجم کار و درس احتمالا در آینده کمتر بتوانم به کارهای وبلاگ برسم. از طرفی تصمیمم بر آن شده تا از این به بعد بیشتر در حوزه ی تخصصی و کار خود مطالب بنویسم. حوزه ای که جامعه ایرانی خارج از کشور کمتر خود را مشغول آن ساخته، و بعد از گذشت 30 سال از عمر مهاجرت، نسلی در این کشورها پرورش یافته است که اولین ویژگی ی  هویتی خود یعنی «زبان» را نمی داند. 

پست امروز هم بی ارتباط با این مسئله نیست. «آموزش زبان مادری!» بسیاری از خانواده های ایرانی مهاجر هنوز قادر نشده اند جایگاه مناسبی برای «آموزش زبان مادری» فرزندان خود باز کنند. بحران فراموشی زبان مادری نسل جدید مهاجر، به یکی از دغدغه های خانواده ها تبدیل شده است. بسیاری از والدین نگران این مسئله هستند. حتی بعضی از آنها از من خواسته اند تا نسبت به تشکیل کلاسهای زبان مادری خصوصی اقدام کنم. از این رو، فکر کردم که شاید نگارش در این حوزه بتواند توجه این خانواده ها را جلب کرده، باعث گشایشی شود. لذا این مطالب می تواند به کار این خانواده ها خورده و آنها را حدالمقدور با امکانات و شرایط موجود در این زمینه آشنا کند. 

*** 

اما امروز قرار است که «جای خالی ما» را با خبر خوبی به روز کنم: 
مرکز «مبحث زبان مادری» یا   Tema morsmålکنفرانس و سمیناری با دعوت از اکثر سردبیران تارنماها یا سایت های زبان مادری که به عنوان زیر مجموعه ی این مرکز کار می کنند، ترتیب داد. در این کنفرانس دو روزه اهداف و استرتژی های جدید این مرکز مورد بررسی و بازنگاری قرار گرفت.


برپایه ی تصمیمات مجلس قانونگذاری نروژ، وزارت آموزش و پرورش موظف شد تا نسبت به ایجاد یک منبع آموزشی چند زبانه ی دیجیتال اقدام نماید. کشور سوئد چنین امکاناتی را از سال 2001 با پوشش Tema راه اندازی کرده بود. اداره ی آموزش و پرورش نروژ  این مسئولیت را در سال 2009 «مبحث زبان مادری» به عهده گرفت تا ضمن همکاری و مشارکت با کشور سوئد در پروژه ی «مبحث زبان مادری» Temamorsmål چنین وبسایتی را نیز برای دانش آموزان دو زبانه ی نروژی ایجاد نماید.
در 22 اکتبر 2009 نسخه ی نروژی این وبسایت آماده ی بهره برداری شد. هم اکنون وبسایت های نروژی و سوئدی این پروژه، مشتمل بر 43 زبان می شود. از تاریخ اول ژانویه سال 2011، مسئولیت این پروژه را «مرکز ملی آموزش چند فرهنگی»
 به عهده گرفت.Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring


حدود  90 نفر از سردبیران این تارنماها از اقصا نقاط سوئد و نروژ در این کنفرانس که در هتلی در اطراف اسلو واقع در Hurdalsjøen  برگزار شد شرکت کردند. من هم به عنوان سردبیر جدید سایت «زبان فارسی» این مرکز در این کنفرانس حضور داشته و این فرصتی شد تا با همکاران جدیدم آشنا شده، از تجربیات و دانش آنها بهره مند شوم










من و آقای صالح مسئول تارنماهای زبانهای فارسی و دری در Temamorsmål 
خانم بیگلری مسئول و سردبیر سایت فارسی مبحث زبان مادری 


برای اینکه بدانید مرکز «مبحث زبان مادری» یا
Tema morsmål چیست به این آدرس اینترنتی مراجعه کنید.
http://morsmal.no/index.php/no/

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

«لوکه زاهیر» فروزان کردستان!

سبز باشید!

از ترجمه ی «جیگرت را بخورم» تا مارال!